SMASH! moet maritieme sector slimmer, veiliger en duurzamer maken

0
Minister Cora van Nieuwenhuizen lanceerde SMASH! door het logo in ontvangst te nemen. Ze deed dat samen met NML-voorzitter Rob Verkerk.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft maandag 21 september het startsein gegeven voor SMASH!, het Nederlands Forum Smart Shipping. Ze deed dat, in een vanwege corona klein gezelschap, samen met Rob Verkerk, de voorzitter van Nederland Maritiem Land. Die koepelorganisatie is een van de kartrekkers.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doet zelf ook “veel kopwerk”, zei Bas Buchner. De directeur van onderzoeksinstituut MARIN vergelijk het forum met een ploegentijdrit uit de Tour de France, waarin goede samenwerking onmisbaar is.

Aansluiten

Aan het Nederlands Forum Smart Shipping hebben zich veertien partijen verbonden. De bedoeling is dat anderen zich daarbij aansluiten. “Doe mee,” riep Verkerk kijkers van de livestream op.

De lancering vond maandag 21 september plaats op de Kooren Terminal in Rotterdam, die beschikbaar was gesteld door RotorTug, bouwer van innovatieve sleepboten. Paradepaardje RT Borkum kwam het logo – autonoom varend – brengen. Er waren nog meer vaartuigen te zien die voorlopers zijn op het gebied van smart shipping: de CityBarge, de RPA-3, de VO:X Metiri en de Marin RHIB.

In SMASH! gaan bedrijven, kennisinstellingen en overheden op grote schaal samenwerken aan de ontwikkeling en invoering van smart shipping. De binnenvaart is vertegenwoordigd door het EICB.

Slimme sector

“We zijn al een heel slimme sector”, lichtte Buchner het belang toe van het forum, “maar we staan voor enorme uitdagingen. Onder meer op het gebied van duurzaamheid. Automatisering en robotisering zijn oplossingen daarvoor.”

Van Nieuwenhuizen wees vooral op de mogelijkheden om de scheepvaart veiliger te maken, naast duurzamer en slimmer. “Er is nog veel te winnen als publieke en private partijen beter gaan samenwerken. SMASH! gaat helpen om innovatieve technieken om te zetten in praktische toepassingen. En er moet van alles geregeld worden: gezamenlijke talen, standaarden en regelgeving.”

Van Nieuwenhuizen vroeg de deelnemers om naast successen op het gebied van smart shipping ook mislukkingen te delen. “Durf dat te doen, want ook daar kunnen we van leren.”

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.