De goederenoverslag in North Sea Port (NSP) bleef in de eerste negen maanden van dit jaar stabiel. De containeroverslag groeide met 12% in tonnage en 25% in TEU. Ondanks een lichte daling van 1% blijft de overslag van de kernsegmenten, droge en vloeibare bulk, op peil, meldt het havenbedrijf.
Volgens NSP is vooral de groei van de import uit het Caribisch gebied opvallend, met name uit Panama, waaronder producten als bananen. Daartegenover staat een daling van de binnenvaartoverslag met 4,9% tot 45,9 miljoen ton, waarbij vooral de vaste bulk en containers tegenvielen.
Bijna 60% van het goederenvervoer tussen haven en achterland verloopt via binnenvaart. In de eerste negen maanden van 2025 daalde de binnenvaartoverslag met 4,9% tot 45,9 miljoen ton. Vooral vaste bulk en containers kenden een terugval, terwijl stukgoed een positieve ontwikkeling liet zien.
Bulkhaven
NSP ziet haar rol als bulkhaven bevestigd: droge bulk blijft goed voor meer dan de helft van de totale overslag. De overslag van steenkool nam af, maar dat werd gecompenseerd door een forse stijging van ijzererts (+900.000 ton). De vloeibare bulk groeide met 1,4%, vooral dankzij petroleumproducten. De breakbulk daalde met 9%, voornamelijk door een afname van vers fruit en papierpulp en doordat vorig jaar veel machines en apparaten werden ingevoerd voor de bouw van caissons in Vlissingen voor het Energie-eiland op de Noordzee.
Handelspartners
Groot-Brittannië en Canada blijven belangrijke handelspartners voor NSP. De overslag van ro-ro richting het Verenigd Koninkrijk steeg met 12%. Canada klimt van de derde naar de tweede plaats, vooral dankzij meer import van ijzererts. De Verenigde Staten zakken naar plek drie door een licht dalende overslag.
Volgens Cas König, sinds juni CEO van NSP, heeft de haven “haar stabiele positie weten te behouden en zet de positieve trend van het eerste halfjaar zich door.”













