250.000 euro voor testen mobiele ontgassingsinstallaties

0
Minister Van Nieuwenhuizen woonde de proef in Rotterdam bij. (foto ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

Als varend ontgassen door binnenvaarttankers wordt verboden – naar verwachting in 2021 – moeten er voldoende veilige en milieuverantwoorde alternatieven zijn. Dit jaar is begonnen met het testen van mobiele ontgassingsinstallatie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt daar 250.000 euro voor ter beschikking.

Tankers moeten hun tanks op een milieuvriendelijke manier kunnen ontdoen van dampen die achterblijven wanneer ze hun vloeibare lading hebben gelost. Dit ontgassen gebeurt nu nog vaak varend. Om tijd te besparen en doordat er te weinig capaciteit aan de wal is, waarvan het gebruik bovendien duur is.

Op dit moment kunnen schepen in Nederland alleen in Rotterdam en Moerdijk terecht bij ontgassingsinstallaties. Deze twee locaties zijn niet toereikend als het verbod op varend ontgassen in werking treedt. Er is dan ook behoefte aan mobiele ontgassingsinstallaties, liefst in de havengebieden waar veel tankoverslag plaatsvindt. Wanneer deze proeven succesvol zijn doorlopen, is het aan de provincies om vergunningen te verlenen aan de exploitanten van deze installaties.

Landelijk verbod

Cora van Nieuwenhuizen woonde donderdag 3 september een van de proeven bij. Die was in de Seinehaven in Rotterdam. “Ik vind het belangrijk dat er snel alternatieven zijn voor het varend ontgassen”, zei de minister. Het is kwalijk voor de bemanning en omwonenden maar het is ook niet goed voor het milieu. We moeten snel meer weten wat de beste manier is om dit te doen en deze proeven helpen daarbij.”

De Zuid-Hollandse Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra was ook aanwezig. Zij vindt het landelijke verbod op varend ontgassen een goede stap en hoopt dat het snel wordt ingevoerd. “Het draagt bij aan een gezonde en veilige leefomgeving. Maar voor schippers moeten er natuurlijk wel voldoende alternatieven zijn. Goed dat we nu samen met onder meer het ministerie, de DCMR, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf deze proeven kunnen doen.”

De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert schepen met drones. (foto ILT)

CDNI

Van Nieuwenhuizen heeft zich bij haar Europese collega’s hard maakt voor een spoedige ratificatie van de wijziging van het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag CDNI. Ook de andere verdragsstaten in het CDNI (Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland) moeten het verbod op varend ontgassen namelijk opnemen in hun nationale wetgeving. In Luxemburg is dat onlangs gebeurd. Als alle CDNI-landen het verdrag hebben geratificeerd, treedt het verbod in werking.

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.