De totale overslag in de haven van Rotterdam is in het derde kwartaal van 2025 met 2,6 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt voornamelijk door minder ijzererts en minerale olieproducten. De overslag van agribulk, ruwe olie, LNG en containers (in TEU) nam juist toe.
In de eerste negen maanden van dit jaar bedroeg de overslag in Rotterdam 320,2 miljoen ton. In 2024 was dat nog 328,9 miljoen ton. De daling is iets minder groot dan in Antwerpen-Zeebrugge. Daar viel de overslag na een min van 3,8 procent terug naar 202,6 miljoen ton.
Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, geeft een positieve draai aan de cijfers: “Hoewel de totale overslag in de eerste negen maanden van dit jaar een lichte daling laat zien, bevestigen de ontwikkelingen in onder meer de containeroverslag en de overslag van hernieuwbare brandstoffen de veerkracht en strategische waarde van de Rotterdamse haven. Tegelijkertijd staat de Europese industrie nog steeds onder enorme druk, wat de noodzaak onderstreept om gezamenlijk te blijven investeren in innovatie, verduurzaming en logistieke efficiëntie.”
Duitse staalproductie
De overslag van droog massagoed daalde met 5,6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat komt vooral door de sterke afname bij ijzererts en schroot: min 12,7 procent (2,9 miljoen ton). Ook in het derde kwartaal zette de daling van de Duitse staalproductie door, onder druk van aanhoudende economische onzekerheid en handelsbelemmeringen. De elektrostaalproductie daalde eveneens, zij het in mindere mate, waardoor de export van schroot iets hoger uitviel.
De overslag van kolen daalde met 5,3 procent ten opzichte van 2024, voornamelijk door de afgenomen vraag naar cokeskolen in de staalindustrie. De inzet van energiekolen in Nederland en Duitsland steeg daarentegen, door een hogere energievraag die niet volledig kon worden opgevangen door extra zon- en windenergie.
Agribulk groeit door
De groei van de import van agribulk zette daarentegen ook in het derde kwartaal verder door. Hierdoor nam de overslag in dit segment toe met 16,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze toename hangt volgens Havenbedrijf Rotterdam vooral samen met de ingebruikname van een nieuwe droge bulkterminal in Rotterdam, van Marcor.
Als gevolg van de achterblijvende industriële productie in Duitsland is de vraag naar grondstoffen beperkt. De overslag van overig droog massagoed laat daarom in de eerste negen maanden van 2025 een daling van 7,2 procent zien.
Chemie
De overslag van natte bulk nam in het derde kwartaal af met 3,4 procent tot 146,4 miljoen ton. Deze daling van 5 miljoen ton werd voornamelijk veroorzaakt door 7,3 miljoen ton (17,2 procent) minder minerale olieproducten. Dat is een gevolg van backwardation in de markt: de prijzen zijn nu hoger dan bij contracten voor latere levering. Dat maakt opslag niet lucratief.
Doordat de chemische industrie in Europa nog geen tekenen van herstel toont daalde het segment overig nat massagoed met 1,1 miljoen ton (4,1 procent). Binnen dit segment nam de overslag van hernieuwbare brandstoffen wel toe, door meer overslag van ethanol en SAF. De overslag van ruwe olie en LNG namen eveneens toe. De overslag van LNG nam toe met 14,9 procent, doordat de gasvoorraden in Europa verder aangevuld werden.
De raffinagemarges zijn in het derde kwartaal verbeterd, onder andere door de aanvallen op Russische raffinaderijen. Hierdoor slinkt het aanbod van diesel voor de wereldmarkt. Gecombineerd met een laag voorraadniveau van diesel in Noordwest-Europa leidt dit tot hogere marges.
Containers
De overslag in het containersegment is in aantallen TEU’s toegenomen met 3 procent naar 10,7 miljoen TEU. In tonnage laat de overslag echter een daling zien van 0,6 procent.
Die lichte daling in tonnage is het gevolg van de disbalans tussen import en export, legt Havenbedrijf Rotterdam uit, waardoor er meer lege containers overgeslagen worden. “De export vanuit Europa heeft nog steeds te lijden onder de onder druk staande Europese concurrentiepositie. Dit is vooral merkbaar in de automotive industrie en de chemische sector.”
totale overslag op de vaarroute tussen Azië en Europa nam met 8,8 procent toe. De overslag op de Trans-Atlantische zelfs met 14,6 procent. De nieuwe vaarschema’s die begin dit jaar geïntroduceerd zijn, bevatten namelijk meer diensten vanuit Rotterdam naar Noord-Amerika.
Breakbulk
De totale overslag van breakbulk (steeg met 0,2 procent naar 24,0 miljoen ton. De roro-overslag nam af met 0,1 procent. De volumes van en naar het Verenigd Koninkrijk zijn nog niet hersteld. De laatste zes maanden laten wel voorzichtige tekenen van herstel zien.
Overig stukgoed steeg met 1,1 procent naar 4,6 miljoen ton. Deze toename kwam onder andere door de uitlevering van monopiles (offshore wind fundaties), stalen leidingbuizen voor het Porthos-project en een toename van de overslag van staalplaten voor de offshore-industrie.













