2,5 miljoen euro voor modal shift

0

2,5 miljoen euro subsidie geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als ondersteuning aan logistieke bedrijven die kleine of middelgrote transporten verzorgen, lading bundelen en overstappen van de weg naar het water of spoor.

Meer goederenvervoer over water of via het spoor in plaats van over de weg, zo is de opzet. Want dat is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot, redeneren minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven. Daarom willen ze ondernemers in de logistiek helpen om de verplaatsing van het goederenvervoer naar water en spoor, de modal shift, te maken.

Geen wens maar noodzaak

“We moeten onze wegen ontlasten en industrie en havencomplexen moeten bereikbaar blijven”, zegt Cora van Nieuwenhuizen. “Dat is geen wens maar noodzaak. Met deze regeling kunnen we minstens 1.000 vrachtwagens per dag van de weg halen. En niet onbelangrijk: dit is een steuntje in de rug voor ondernemers zodat ze de shift ook echt kunnen maken.”

Haar collega Stientje van Veldhoven voegt daaraan toe: “Voor het maken van de overstap van weg naar water of spoor is lef nodig. Het vraagt van ondernemers een andere manier van denken, want natuurlijk gaat vervoer per boot of trein anders dan via een vrachtwagen. Maar het is noodzakelijk dat we de omslag maken om de transportsector te verduurzamen.”

Corridors

Meer vervoer van goederen via water en spoor in plaats van de weg is ook belangrijk omdat de druk op het wegennet de komende jaren zal toenemen door de vervanging en renovatie van meer dan honderd bruggen, tunnels, sluizen en viaducten.

Voor de gewenste modal shift werkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de komende jaren samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie.

Voor de periode 2020-2024 willen zij op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 2.000 containers van de weg ‘shiften’ naar de binnenvaart. Dat betekent dagelijks 1.000 vrachtwagens minder op de weg.

Aanvragen

Ondernemers die werk willen maken van een modal shift kunnen vanaf 1 april 2021 een aanvraag indienen met een maximum van 500.000 euro per project. Voor toekenning is een concreet voorstel nodig hoe ze goederen willen overhevelen van de weg naar water of spoor.

Voor ondernemers die hun transport willen verplaatsen naar het water geldt dat ze actief moeten zijn op de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem-Nijmegen en Venlo. Hiervoor is een totaalbedrag van 1,5 miljoen euro beschikbaar. Voorstellen voor een shift van vrachtwagen naar trein komen door heel Nederland in aanmerking voor de regeling. Voor deze overstap is 1 miljoen euro beschikbaar.

Aanvragen kunnen tot uiterlijk 1 september 2021 worden ingediend bij uitvoeringsorganisatie Connekt.

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.