Op de Hunte, een zijrivier van de Weser, is nabij Oldenburg een nieuwe zwaaikom voor zeeschepen tot 110 meter en binnenschepen tot 135 meter in gebruik genomen. Dit maakt het scheepvaartverkeer tussen de haven van Oldenburg en de Weser vlotter en veiliger.
Tot nu toe moesten schepen die in Oldenburg kwamen lossen en laden, de haven deels achteruit varend weer verlaten of wachten tot bruggen opengingen. Dat leverde vertragingen en onveilige situaties op.
Sowieso waren er in en rond de haven van Oldenburg te weinig mogelijkheden voor schepen om te keren. Daarom sloten de Bondsregering en de stad Oldenburg in 2011 een akkoord over de aanleg van een nieuwe zwaaikom. De stad stelde het terrein beschikbaar en de overheid verzorgde de planning en bouw. De zwaaikom heeft een doorsnede van 165 meter. Schepen kunnen er omkeren en dan naar de Weser varen.
Binnenvaartverbinding
De haven van Oldenburg is een van de grootste binnenhavens in Nedersaksen. Via de Hunte is hij verbonden met de Weser, en daardoor met de zee. De Hunte vormt voor de binnenvaart samen met het Kustkanaal de verbinding tussen de havens aan de Midden- en Beneden-Weser en de Rijnhavens en de Eems.
“Oldenburg is een goed voorbeeld hoe we via het water goederen in het binnenland kunnen krijgen”, aldus de Duitse verkeersstaatssecretaris Enak Ferlemann. “Deze nieuwe zwaaikom levert de scheepvaart veel voordelen op en stimuleert milieuvriendelijk vervoer.” Met de opening van de zwaaikom is de verruiming van de Hunte, om de haven van Oldenburg beter bereikbaar te maken, voorlopig afgerond.
Verdieping Weser
Het bedrijfsleven in Oldenburg hoopt dat er nu ook snel stappen worden gezet rond de verdieping van de Buiten- en Beneden-Weser. Daarover wordt al twintig jaar gediscussieerd. De Duitse Weserhavens hebben de verdieping op de politieke agenda gekregen omdat ze bereikbaar moeten blijven voor grotere zeeschepen.
Een eerder planbesluit van de WSV is door de rechter afgewezen na klachten van milieuorganisaties. Begin dit jaar liet de vaarwegbeheerder weten de bestaande plannen in de prullenbak te gooien en opnieuw te beginnen. Het publiek zal ditmaal veel sneller worden betrokken bij het planproces.
Felix Jahn, directeur verkeer, scheepvaart en havens bij de handelskamer in Oldenburg: “De verdieping van de Beneden-Weser tot Brake is een van de grootste vaarwegprojecten in onze regio. Onze regionale agrarische bedrijven zijn aangewezen op de import van veevoeder via de haven van Brake.”
(foto Haven Oldenburg)