- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekBoeien!Deef Claeys en Frank Kerstens (Tank-Eye): “Het moest gewoon anders. Beter!”

Deef Claeys en Frank Kerstens (Tank-Eye): “Het moest gewoon anders. Beter!”

- Advertentie -

Delen

Ondernemers met een waardevolle bijdrage aan, in of voor de binnenvaart krijgen in deze rubriek de aandacht die ze verdienen, omdat ze een boeiend verhaal hebben, dat de hele wereld mag weten.

“Dit moet beter!” Deef Claeys (42) en Frank Kerstens (42) zijn doorzetters die weigeren zich neer te leggen bij een manier van werken als het beter kan. Beter moet ook, in hun ogen. Met hun oplossing voor gesloten metingen en monsternames maken ze de tankvaart een stuk veiliger, accurater en gezonder.

Ze begonnen Tank-Eye omdat ze een verbeterd gesloten meet- en monster­systeem voor ogen hadden dat veel voordelen zou bieden voor mens, milieu en de industrie. Open monsteren zou vroeg of laat tot het verleden behoren, omdat bemanningsleden en controleurs daardoor blootgesteld worden aan schadelijke stoffen.

Schoolvrienden

De basis van het systeem is de Tank-Eye Vapour Lock Valve. Deze dampvergrendelende klep kan op het tankhoofd of op de butterwash-deksel worden gemonteerd. Hij zorgt ervoor dat handmetingen, temperatuurmetingen, water peilen en monstername gasmetingen luchtdicht gebeurt en dus zonder dat er ladingdampen vrijkomen.

De in Rotterdam wonende ondernemers kennen elkaar van school. Deef: “Uit de eerste klas van de middelbare school. Nu al meer dan dertig jaar geleden.” Frank: “Daarna zijn we altijd vrienden gebleven. We hebben ook meerdere keren bij dezelfde bedrijven gewerkt:
onder meer als controleur vloeibare lading bij Inspectorate (Bureau Veritas).”

Deef: “Later kwamen we, een poosje na elkaar, bij Shell Trading Rotterdam terecht. Omdat daar ook weer heel veel nieuws viel te leren.” Frank was op het laatst fuel oil blender, Deef was barge/cargo operator en middle distillate blender. Ze hadden veel contact met controle­firma’s. En ook veel discussies, zegt Frank: “Te vaak was het product off spec of waren er kwantiteitsverschillen. Dat leidde dan tot vertragingen en claims.”

Deef: “Toen zeiden we tegen elkaar: ‘Dit moet toch gewoon beter?’ Het moest anders.”

Net zo erg als ontgassen

Ze verbaasden zich erover dat in de binnentankvaart nog gewoon open bemonsterd werd. “In de zeevaart gebeurde dat al met gesloten tanks. Wij dachten dat in de toekomst ook in de binnenvaart alles dicht zou moeten blijven. Daar hebben we op geanticipeerd. Vroeg of laat zou het ervan komen. Het is zó ongezond… Met het blote oog zie je de dampen niet die uit de tank komen; maar ze zijn er wél degelijk. Iedereen heeft het met name over CO2 die uit de uitlaat komt, maar vergeet de schadelijke dampen die vrijkomen tijdens het drukvrij maken en gedurende de inspectie. Het is minstens net zo erg als ontgassen.”

“Met het blote oog zie je de dampen niet die uit de tank komen; maar ze zijn er wél degelijk”

Ze gingen op zoek naar een oplossing om gesloten metingen en monster­names te doen. Deef verliet Shell en ging weer aan de slag in de inspectiesector. “Ik wilde na bijna tien jaar zien wat de nieuwste ontwikkelingen in het vak waren. Wat bleek? Er was niks veranderd. Zoals dat eigenlijk in de afgelopen vijftig jaar niet was gebeurd. Alles ging nog op de ouderwetse manier: met open tanks, touw, lood et cetera.”

Pietjes-precies

Ze vonden een bestaande dampafsluiter voor de zeevaart die gesloten monster­name en meting mogelijk maakt. Ze gingen ermee langs bij de Inspectie Leefomgeving en Transport voor een kritische beoordeling. “Dat leverde positieve feedback op. Hij was nog niet goed genoeg voor de binnenvaart. Er moest nog wel wat aan het oorspronkelijke ontwerp gebeuren om dit te realiseren. Zo gezegd, zo gedaan.”

Maar wel gedegen, want Deef en Frank zijn pietjes-precies. Dat blijkt wel uit het feit dat ze driedubbel gecertificeerd zijn (ISO9001, ISO14001 én ISO45001). Ze hadden ook alles helemaal op orde toen ze op 1 november 2022 officieel van start gingen. Dat werd zodoende een vliegende start.

Frank: “Iedereen uit de tankvaart die je spreekt… elke schipper, elke operator aan wie je het uitlegt, is snel overtuigd. Dan vragen ze zelfs waarom dit niet veel eerder op de markt is gekomen…”

Zelf zeggen ze: “Wij zitten echt voor de lange termijn in het verhaal. We willen niks doen wat niet mag. Eerlijkheid duurt het langst. Dus wij doen alles op voorhand, en we doen het goed.”

Aanpassing in ADN

Een aantal rederijen en scheepseigenaren waren snel om. “Het was niet eens moeilijk om hen te overtuigen. Ze willen geen emissies meer tijdens het meten en monsteren. Zodat het personeel en de controleurs niet meer in de schadelijke dampen hoeven te staan.”

Ook scheepsbouwers en leidingwerk­installateurs waren snel overtuigd. Ongeveer de helft van de nieuwe tankers die in de vaart komen, worden inmiddels uitgerust met Tank-Eye Vapour Lock Valves.

“Er was niks veranderd. Alles ging nog op de ouderwetse manier: met open tanks, touw, lood et cetera”

Ooit zou er een verbod komen, was de vooruitziende blik van de ondernemende vrienden… Die wetgeving komt veel sneller dan ze durfden dromen: volgend jaar al.

In de vorm van een wijziging in het ADN voor 2025. Die gaat in op 1 januari en wordt vanaf 1 juli effectief. Dan wordt er ook op gehandhaafd. Vanaf die datum mogen alle schadelijke CMR-producten (die kankerverwekkend zijn of schadelijk voor de vruchtbaarheid danwel het nageslacht) niet meer open bemonsterd worden. Het voorstel werd in de UNECE-commissie ingediend door de Belgische delegatie.

Baanbrekend

Tank-Eye heeft, aanvullend op de Vapour Lock Valve, ook equipment in het assortiment voor controleurs om monsters en metingen te verrichten. Die apparatuur past uiteraard op de Tank-Eye-afsluiter.

De ontwikkelingen staan niet stil. Integendeel, later dit jaar komt er nog een baanbrekend product, zeggen Deef en Frank geheimzinnig. “Een inspectie­middel waar we eigenlijk helemaal vanaf het begin al mee aan de slag zijn gegaan. Dat vergde uiteindelijk meer tijd dan we dachten, maar we zijn er bijna. Nee, meer kunnen we daar nu niet over zeggen. Wacht maar af.”

Door Martin Dekker

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -