De Duitse regering trekt te weinig geld uit voor de federale vaarwegen. Dat geldt volgens Initiative System Wasserstraße (ISW) voor het begrotingsontwerp voor 2026 en in de middellange termijn-begroting. In totaal is slechts 7,3 miljard euro beschikbaar, terwijl 10,1 miljard euro nodig is.
Volgens een intern document van het Duitse ministerie van Verkeer dat in handen is van het samenwerkingsverband van 22 brancheorganisaties uit de scheepvaart, havens, transport- en logistieksector, de verladende industrie en de bouwsector, is het beschikbare bedrag is volgens het document zelfs niet voldoende om de aanbestedingsprocedures te starten voor nieuwbouwprojecten en grootschalige renovaties van verouderde sluizen die al bouwrijp zijn.
Hetzelfde geldt voor de stuwinstallaties. De ISW wijst erop dat die een belangrijke rol spelen bij hoogwaterbescherming “en waarvan het falen het leven van bewoners langs de rivieren in gevaar kan brengen”. Volgens het document bevinden 137 van de 319 sluizen zich in onvoldoende of slechte staat, en geldt dat ook voor 71 van de 295 stuwen.
Roekeloos
“Deze lijst overtreft onze grootste vrees”, zegt Jens Schwanen in een reactie. De directeur van de Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) is een van de ISW-woordvoerders. “De binnenvaart was tot nu toe de meest betrouwbare vervoersmodaliteit, maar met de nu bekendgemaakte onderfinanciering zet de federale overheid die positie roekeloos op het spel. Moet er eerst een ‘Rahmede-moment’ komen om een koerswijziging te forceren?” vraagt Schwanen, verwijzend naar de plotselinge sluiting in 2021 van de Rahmede-brug op de A45.
Militaire mobiliteit
Ook Thomas Gross, lid van de ISW-woordvoerdersgroep en voorzitter van de federale vakafdeling Waterbouw bij het Hauptverband der Deutschen Bauindustrie (HDB), dringt bij de overheid aan op een meerjarige, betrouwbare infrastructuurfinanciering. “Het voortdurende op en neer schommelen van de investeringsmiddelen – die niet eens de prijsstijgingen van bouwmaterialen weerspiegelen – is funest voor de opbouw van de bouwcapaciteit waar de politiek steeds opnieuw om vraagt.” Gross betreurt dat de binnenwateren als enige vervoersmodaliteit niet zijn opgenomen in het speciale fonds voor infrastructuur en klimaatneutraliteit.
Op het belang van de waterweg voor militaire mobiliteit wijst Marcel Lohbeck, eveneens lid van de ISW-woordvoerdersgroep en directeur van de Bundesverband Öffentlicher Binnenhäfen (BÖB). “Militaire logistieke diensten ontdekken momenteel opnieuw de waarde van de waterweg voor transporten van zeehavens naar Oost- en Zuidoost-Europa. De ernstige tekorten aan vervangingsinvesteringen zijn uiteraard niet bevorderlijk voor het vertrouwen in de waterweg.”
Verval
“We zien hier opnieuw het gebrek aan leervermogen bij verkeers- en begrotingspolitici”, vult Heike van Hoorn, lid van de ISW-woordvoerdersgroep en directeur van het Deutsches Verkehrsforum (DVF), aan. “De ontoereikende financiering van de waterweg versnelt het verval van de bestaande infrastructuur en bedreigt zo de industriële positie van Duitsland. De federale regering moet nu haar coalitieakkoord nakomen: voldoende financiële middelen en een betrouwbare, langlopende financieringsovereenkomst voor de binnenwateren.”













