Ladingvolume herstelt van corona

0
Zowel in de binnenvaart als de zeevaart herstelde het containervervoer zich krachtig aan het eind van 2020. (foto Tekst & Toebehoren)

Het einde van de coronacrisis komt in zicht… voor de sector transport & logistiek. Dat stelt  ABN AMRO in zijn jongste Sectorprognose. Terwijl de sector vorig jaar een krimp van 4 procent) liet zien, ligt in 2021 een groei van 2,5 procent in het vooruitzicht. Het volume van de binnenvaart is in het vierde kwartaal hersteld, aldus de bankeconomen, en kan in 2021 met 1 procent groeien.

“In verschillende branches is het herstel al maanden geleden ingezet. De sector als geheel profiteert nu van het krachtige herstel van de internationale handel en industriële productie”, zo concludeert ABN AMROhttps://www.abnamro.com/app#/nl/home op basis van de recente cijfers. Een groot deel van de sector is al terug op het niveau van vóór de crisis.

De bank wijst er wel op dat logistieke ketens voorlopig nog ontregeld zullen zijn door corona. “Ook kampt een deel van de sector met de gevolgen van de sluiting van de evenementenbranche, de horeca en niet-essentiële winkels.”

De transportsector zal profiteren van het herstel dat waarschijnlijk vanaf de zomer intreedt. Tegelijkertijd liggen er nieuwe uitdagingen in het verschiet. “Nu hebben bedrijven die betrokken zijn bij de logistiek rond evenementen, niet-essentiële winkels en de horeca nog last van de lockdown. Naar verwachting zullen deze sectoren in de zomer weer open kunnen, als genoeg mensen zijn gevaccineerd”, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Transport & Logistiek bij ABN AMRO.

Herstel

Maar over de gehele linie is er herstel voor de binnenvaart. “De binnenvaart herstelde bijna volledig in het vierde kwartaal van 2020”, staat in de Sectorprognose. Er werd slechts 1 procent minder natte bulk vervoerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze lichte daling werd vermoedelijk veroorzaakt door de afgenomen vraag naar olieproducten.

“De containermarkt en droge bulk lieten krachtig herstel zien. De containermarkt profiteerde van terugverende internationale handel en industriële productie. Droge bulk herstelde eveneens dankzij de verbeterde industriële productie, maar ook door de stabiele bouwproductie. De binnenvaart vervoert bijvoorbeeld bouwmaterialen zoals zand en grind.”

Door de stikstofcrisis neemt de bouwproductie in 2021 af, waarschuwt ABN AMRO. Met 3,5 procent. Daardoor zullen minder bouwmaterialen nodig zijn. “Dat remt het herstel in de binnenvaart en het wegvervoer.”

Hoge tarieven in zeecontainervaart

Ook de zee- en kustvaart herstelden na een forse krimp (-7,5 procent), mede door een sterke vraag naar containercapaciteit. ABN AMRO verwacht in 2021 een groei van 4 procent.

“In de containermarkt liggen de tarieven zelfs bijzonder hoog. Aan het begin van de coronacrisis beperkte bijvoorbeeld de industrie de inkoop van onderdelen en materialen. De voorraden van ingekochte materialen namen daardoor af. Toen de industriële productie vanaf het derde kwartaal herstelde, probeerden inkopers weer voorraden op te bouwen. Dat leidde tot een sterke vraag naar containercapaciteit.

Een andere factor was de verschuiving van consumptie van diensten naar goederen. Als voorbeeld geeft ABN AMRO dat consumenten die niet op vakantie gingen meer meubels bestelden, bijvoorbeeld voor een thuiswerkplek.

De containercapaciteit werd ook nog eens beperkt doordat tijdens de lockdown in China in het voorjaar van 2020 veel afvaarten van containerschepen waren geschrapt. Daardoor bleven veel lege containers in Europa, terwijl die normaliter naar China zouden worden vervoerd.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.