De coronatijd was voor veel charterschippers een drama. Nu kan er weer gewoon worden gevaren. Opsteker: het lijkt alsof de Nederlandse consument het varen eindelijk heeft ontdekt.
De binnenlandse markt, die de chartervaart jarenlang probeerde te bereiken, heeft door corona zelf de charmes van het zeilen met historische schepen ontdekt. Veel schippers vullen elk loos uurtje op met gasten op het water voor dagtochten, de Duitse groepen zijn ook weer terug. De schippers hebben ondanks corona hun netwerk in stand weten te houden.
Directeur Paul van Ommen van BBZ, de vereniging van de beroepschartervaart, zegt: “Ik kom net van de telefoon met een charterschipper, die zegt dat ze het nog nooit zo druk heeft gehad. Voor de komende twee maanden is er geen dag vrij.”
“We klimmen uit het dal, maar de achterstand is niet weg. Hij weet niet exact hoe groot de schade is die door de corona is opgelopen. Veel schippers hebben flink ingeteerd op hun reserves. “We gaan nu kijken hoe groot de investeringen zijn die op de schippers afkomen. Het lijkt erop dat er meer voor nodig is dan de branche heeft door corona. Het gaat bijvoorbeeld om vlakreparaties, zowel bij de zee- als de binnenvloot. De schepen zijn natuurlijk vaak al op leeftijd. We klimmen uit het dal, maar de achterstand is niet weg.”
Nieuwe markten
Schippers kunnen zich echter op nieuwe markten richten. De verwachting is dat er meer met individuele passagiers gevaren gaat worden. Daar zitten groeimogelijkheden. Edwin Calis, directeur van Holland Sail in Enkhuizen, zegt: “Het is druk en we zijn niet ontevreden. Het is branchebreed nog niet op het niveau van vóór corona. Het kost tijd voor we op het oude niveau zitten, maar we gaan de toekomst weer positief tegemoet.”
Pouwel Slurink, directeur van Naupar, vertelt: “Er is veel veranderd door corona. Het is gewoon weer druk met aanvragen, het varen neemt weer toe. Er zitten heel veel doorgeschoven tochten uit 2020 bij. Ik ben benieuwd wat de scholen weer gaan doen.”
De oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie kunnen spelbreker zijn, daarom is Slurink nog voorzichtig. “Maar de klanten willen weer en dat is positief. Er zijn meer aanvragen van bijvoorbeeld opvallend veel kleinere groepjes en voor dagtochtjes van familie- en vriendengroepen. De Nederlander heeft de watersport herontdekt.”
Positief effect
De branche probeerde al jaren onder de aandacht te komen van Nederlandse vakantievierders, corona lijkt voor een doorbraak te zorgen. “Dit jaar wordt minimaal vergelijkbaar met 2019”, denkt Slurink. “Ik ben nog niet gerust over de lange termijn. Het lijkt vol, maar als de achterstand weggevaren is hoop ik dat het zo doorgaat.” Hij verwacht dat schoolreisjes minder ver weg gaan en ook individuen minder vaak het vliegtuig zullen pakken. De chartervloot plukt daar mogelijk de vruchten van.
Jaap Timmermans is directeur van Boat Bike Tours. Dat heeft vier fiets-zeilschepen en kleine en grote motorschepen voor fiets-vaarvakanties. “Wij zien zonder meer een positieve ontwikkeling, maar in 2020 en 2021 hebben we met de kleine schepen ook nog kleine seizoenen kunnen draaien. We zitten op dit moment (eind mei, red.) vier gasten onder het aantal van 2019.”
“Er zijn onder andere trouwe Amerikanen die hun boekingen hebben laten staan en nu varen. We kunnen nu onze groei in capaciteit van 2019 gebruiken. Het is een mijlpaal.”
Boekingsgolf gaat langer door
Normaalgesproken is de boekingsgolf in juni over; nu loopt hij nog door. “Zomeracties zoals met de kleinere schepen, de motorchartervaart, doen heel goed”, zegt Timmermans. “Schepen tot 45 meter en van 20 tot 28 gasten.”
“De combinatie zeilen en fietsen is ook een hoogvlieger; die tochten zitten bijna elke week vol. We hebben speciaal tours door Nederland opgezet, Arnhem, de Achterhoek, Twente en de Biesbosch. Het is zelfs eens ANWB-reis geworden. Deze ontwikkeling is nieuw, en bestendig gebleken na corona. Buitenlandse klanten komen ook weer terug.”
Leon Oosterbroek is schipper van De Lis. De tjalk heeft Muiden als thuishaven. Hij is heel tevreden over het aantal boekingen: “Er wordt vanuit Muiden flink gevaren. Het zit hem voornamelijk in Nederlandse gasten en families: oma is jarig of een jubileum en ook vriendengroepen.” Het animo bij bedrijven moet nog op gang komen, maar familiefeestjes zijn booming.
De Nederlander heeft de watersport herontdekt
Leon van der Loo, schipper van de La Bohem, is eveneens tevreden: “Het is vergelijkbaar met 2019. Ik heb tijdens corona contact gehouden met mijn netwerk, het gaat nog steeds goed en mijn klanten blijven gewoon komen. Het is heerlijk om weer op de normale manier te kunnen varen met midweken en weekends.”
Hij vaart voor 98 procent met Duitse gasten. Hij is wel huiverig voor de inflatie en energietransitie. “De machinekamer zal bij ons bijvoorbeeld moeten veranderen en het materiaal wordt niet goedkoper.”
Schipper-eigenaar Jaap Gomes van de Aegir vaart vanuit Harlingen. “Het is perfect eigenlijk. De klanten hebben er weer zin in, ze hebben het gemist.” Ieder vrij weekend wordt gewoon geboekt. Gaatjes die ik heb, vullen ze op. De Duitse markt is heel belangrijk voor Harlingen.”
Personeel
Alex van Klaveren van zeilschip Bounty vaart vanuit Lelystad, Hij is ook positief over de marktontwikkelingen. 2021 was ook nog een goed jaar. Nu is het nog beter. “Anders. Naast de bedrijven varen er nu meer particulieren mee.”
Hij loopt echter wel tegen een probleem aan: het is moeilijk om voldoende bemanningsleden te vinden voor alle tochten. “Dat remt de boekingen.”