Tymo Buijsman en Tijs van Teeffelen timmeren behoorlijk aan de weg. Hun bedrijf FlexInd – een one stop shop voor industriële slangen en alles wat daarbij hoort – groeit na amper drie jaar alweer bijna uit zijn jasje. Wat is het geheim achter het succes? Hun gedrevenheid en de slimme inkoop, zo blijkt.
De twee jonge ondernemers kennen elkaar al jaren… via wederzijdse vrienden. Ze woonden in Noord-Brabant, nog net niet in hetzelfde dorp, maar wel vlak bij elkaar. “We waren vijftien of zestien. Sindsdien trekken we met elkaar op.”
Later werden ze ook collega’s. Ze werkten beiden bij de JB Group in Sliedrecht. Tymo’s vader Rob was daar mede-eigenaar. In 2022 splitsten ze de slangenafdeling (JB Rubber &
Industries) af en gingen ze in Dordrecht zelfstandig verder onder de naam FlexInd. Ze leveren vooral aan de scheepvaart en de industrie.
Stoute schoenen
De aanleiding was het afstudeerproject dat Tijs voor zijn studie Technische Bedrijfskunde had gedaan: een marktonderzoek naar slangen voor lagedruk-toepassingen. “Daar was veel meer marktpotentieel. Maar het was een ondergeschoven kindje; op eigen benen zou het bedrijf meer kansen krijgen. Wat was er mooier dan het gewoon te gaan doen en er iets van te maken?”
Dus trokken ze de stoute schoenen aan en gingen ze het zelf doen. Met steun van Buijsman senior. Tymo: “Hij is nu met pensioen. Maar hij komt nog wel vaak naar kantoor… voor de gezelligheid.” De vrienden doen en beslissen alles samen. Tijs zegt: “Tymo is vooral commercieel heel sterk, ik ben meer technisch… oplossingen bedenken bijvoorbeeld.”
‘Dat krijgen we nooit vol,’ zeiden we tegen elkaar.”
Bij de start huurden ze een pand aan de Bunsenstraat in Dordrecht, bijna aan de Dordtse Kil. “We vonden het wel groot”, weet Tymo nog heel goed. “We kwamen van een zolder van ongeveer 400 vierkante meter en dit was 1.800 vierkante meter. ‘Dat krijgen we nooit vol,’ zeiden we tegen elkaar.”
Maar dat pakte anders uit: het magazijn ligt nu bommetjevol en de kans is groot dat de buren volgend jaar verhuizen. In hun hoofd is het plan al aan het rijpen: “Grote kans dat we dat pand er dan bij nemen. Dan hebben we ongeveer twee keer zoveel opslagruimte. We zouden het assortiment graag nog uitbreiden, met rvs buizen bijvoorbeeld.”
Rechtstreeks van de fabriek
Terug naar het begin… Wat deden en doen ze anders?
“Dat zit ‘m vooral in het inkoopproces”, zegt Tymo. “Niet meer in Nederland de slangen en andere onderdelen inkopen, maar in het buitenland, rechtstreeks bij de fabrikanten. We hebben er een schakel tussenuit gehaald. Dat is goedkoper.”
“Daar komt bij dat we grootschalig inkopen en alles op voorraad hebben”, vult Tijs aan. “Niet alleen de slangen, in alle soorten en maten, maar ook alle onderdelen die je daarbij kunt bedenken: slangklemmen, afsluiters, koppelingen, pakkingen, flenzen, buizen, noem maar op. We zijn echt een one shop stop. Klanten zijn in één keer klaar, als ze dat willen.”
Tymo: “We zijn vanaf het begin meteen heel actief geweest. Veel bellen, prijslijsten sturen, uitzoeken als mensen iets extra’s of bijzonders wilden. Dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen. Als we iets doen, gaan we er ook echt voor. Gelukkig hebben we nu alles op voorraad. We pretenderen een one stop shop te zijn; dan moet je dat ook waarmaken.”
Voorraad
De producten komen uit Italië, Polen, Denemarken en Azië. “Vooral uit China, Vietnam en India”, zegt Tijs. “Niet alleen vanwege de lagere prijs… de kwaliteit is ook gewoon goed.”
Per jaar laat FlexInd rond de twintig containers verschepen. Tijs: “Morgen komt er weer eentje binnen… Helemaal vol slangen. Allemaal hetzelfde type en dezelfde maat: de 605-olieslang van Alfagomma uit Italië. ”
FlexInd financiert alles voor. Met de lange rijen volle stellingen in het magazijn is duidelijk dat het om miljoenen euro’s gaat.
Maar die voorraad maakt snelle levering mogelijk en dat is cruciaal. Tymo: “Het voordeel en gelijk ook het nadeel van scheepvaart is dat mensen hun bestelling meestal de volgende dag al nodig hebben – liever nog dezelfde middag. Dat lukt vrijwel altijd. Als je vóór 16.00 uur bestelt, bezorgen we de volgende dag. Afhalen kan meteen.”
“We zijn heel flexibel”, zegt Tijs. “Pas hadden we een aanvraag voor een bunkerslang… Van twee keer 15 meter. Om drie uur werden we gebeld en om vijf uur had die meneer de slangen aan boord. Als iemand omhoog zit, laten we alles vallen waar we mee
bezig zijn. Ik ben die slangen zelf gaan brengen.”
Geen dag is hetzelfde
Vorig jaar nam de omzet toe met 30 procent, ook dit jaar verwachten Tymo en Tijs op zo’n groei uit te komen. Inmiddels werken er negen mensen bij FlexInd. In januari komen er weer twee bij. Tymo: “Voor elke productgroep hebben we een specialist. Die heeft verstand van wat hij doet en wat hij verkoopt. Want tussen het hebben van de materialen en daadwerkelijk verkopen is ook nog technisch advies nodig.”
’s Ochtends denk je dat je de hele dag op kantoor werkt, maar het kan best dat je ’s middags ergens aan boord van een schip staat
Daarnaast zijn ze sinds begin dit jaar eigenaar van FlexCoating, waar eveneens negen mensen actief zijn. Dat bedrijf in Groot-Ammers is een doorstart van Artifex. Tymo vertelt hoe dat liep: “We zaten er niet op te wachten, maar de eigenaar was een bekende van ons en hij werd erg ziek. Een van onze collega’s, Juup, zag het wel zitten. Hij is die toko gaan leiden en dat doet hij heel goed. Wij hebben er weinig
omkijken naar.”
Veel van de klanten zijn ook klant van FlexInd. Er is dus synergie. FlexCoating straalt, verzinkt en coat. “Handig dat dat op één locatie kan. Dat scheelt transport en tijd.”
Wat maakt hun werk leuk?
“We hebben het gezellig met z’n allen; het is echt een leuk team. En geen dag is hetzelfde. In de scheepvaart is het altijd onvoorspelbaar… ’s Ochtends denk je dat je de hele dag op kantoor werkt, maar het kan best dat je ’s middags ergens aan boord van een schip staat.”