- Advertentie -
- Advertentie -
HomeBouwrijpe vaarwegprojecten verdienen zelfde aandacht als spoor en weg

Bouwrijpe vaarwegprojecten verdienen zelfde aandacht als spoor en weg

- Advertentie -

Delen

Het Duitse Initiatief Systeem Waterweg (ISW) verwacht van de federale overheid dat zij, net als bij spoor- en weginfrastructuur, ook alle vaarwegprojecten financiert die klaar zijn om uitgevoerd te worden.

Onder het motto ‘we bouwen alles wat bouwrijp is’ spraken de Duitse coalitiepartners in oktober af om van 2026 tot 2029 3 miljard euro extra uit het infrastructuurfonds beschikbaar te stellen voor verkeersinfrastructuur. Verkeersminister Patrick Schnieder en de parlementariërs Daniel Kölbl (CSU), Florian Oßner (CSU), Uwe Schmidt (SPD) en Stephan Stracke (CSU) schaarden zich tijdens de begrotingsonderhandelingen nadrukkelijk achter dit besluit. Schnieder gaf begin december toestemming voor 23 wegenbouwprojecten. In een reactie hierop benadrukt het ISW dat deze aanpak ook voor de vaarwegen moet gelden.

Toezegging

“De toezegging in oktober ging niet alleen over weg en spoor”, zegt Marcel Lohbeck, directeur van binnenhavenorganisatie BöB en ISW-woordvoerder. “Minister van Financiën Lars Klingbeil heeft hierin ook de vaarwegen opgenomen. We verwachten dus dat de federale overheid ook alle bouwrijpe vaarwegprojecten financiert, zelfs als de reguliere begrotingsmiddelen niet toereikend zijn.”

“Dat betekent dat de vaarwegbeheerder meer financiële middelen en personeel moet krijgen”, aldus BDB-directeur Jens Schwanen, die eveneens ISW-woordvoerder is. Schwanen benadrukt het potentieel van de binnenvaart om het spoor- en wegennet te ontlasten en bij te dragen aan een veerkrachtig en veilig transportsysteem.

“De voorwaarde is dat verouderde sluizen worden vervangen en dat er redundantie wordt gecreëerd, bijvoorbeeld door extra schutkolken op de Moezel.”

Industrie

Heike van Hoorn van het Deutsches Verkehrsforum wijst op het belang van vaarwegen voor de industrie. En dan met name in de Rijnregio, waar veel chemische bedrijven zijn gevestigd en die meer dan 60 procent van hun goederenstromen via het water afhandelen.

Thomas Gross van het Verbond van de Duitse Industrie voegt toe dat in 2029 voor het vaarwegennet vervangingsinvesteringen ter waarde van 2,8 miljard euro bouwrijp zullen zijn. Die kunnen – zoals het er nu uitziet – niet via de reguliere begroting gefinancierd worden. “De toezegging dat alle bouwrijpe projecten gefinancierd worden, is daarom cruciaal.”

In maart beginnen de onderhandelingen over de federale begroting van 2027.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -