Dit jaar trad een voorzichtig herstel op in de transportsector. Vorige maand meldde ING al dat het derde kwartaal de omzet sterk was gegroeid, nu bevestigt ABN AMRO het in het op 10 december verschenen rapport Sectorprognoses 2025-2025.
De transportsector komt in 2024 naar verwachting uit op een groei van 2 procent. Dat is ook de voorspelling voor komend jaar. Op de agrarische sector na (-2,5 procent), verwacht ABN AMRO dat alle sectoren volgend jaar groeien. Met name Technologie, Media en Telecomsector (+5 procent), Industrie (+4 procent) en de Zorg (+4 procent) groeien in 2025.
Donald Trump
In 2025 kan de logistieke sector verder herstellen, stellen de economen van ABN AMRO. Dat is vooral te danken aan de groei van de industrie en de bouw, “al kan de industriepolitiek van Donald Trump roet in het eten gooien”, zo zit er een disclaimer bij de voorspelling.
Over het gehele jaar groeit vooral de luchtvracht hard: naar verwachting met 10 procent. “Ook de containermarkt en de pakkettenmarkt herstellen, dankzij een groei van uitgaven van consumenten in de winkelstraat en online.”
De opwaartse trend bij de bouw en de industrie in 2025 pakt vooral gunstig uit voor het wegvervoer en de binnenvaart, voorziet ABN AMRO. Die “hebben baat bij een toenemende vraag naar bouwmaterialen”.
Duitse economie
Of deze branches ook kunnen profiteren van productiegroei in de Duitse industrie, is zeer onzeker, merken de onderzoekers op: “De Duitse auto-industrie kampt met zware concurrentie op het gebied van elektrische auto’s uit China, de malaise op de staalmarkt en de nog altijd hoge energiekosten, die behalve de staalmarkt ook de chemie raken. Vooral het internationale wegvervoer en de binnenvaart hebben daar momenteel last van (al presteert de tankvaart nog goed).”
Een verdere daling van de rente kan het herstel steunen. “Ook de binnenvaart en de zee- en kustvaart kunnen daarvan profiteren.”
Personeelstekort
Negatief is het personeelstekort, en dat zal volgens ABN AMRO door het verwachte verdere herstel van de transportsector alleen maar toenemen. “De transportsector kampt met een behoorlijk grijs personeelsbestand, waardoor de komende jaren veel medewerkers met pensioen gaan.”
In 2024 waren veel logistieke bedrijven niet in staat de snel stijgende loonkosten geheel door te berekenen in de tarieven. Dat kwam vooral door de zwakke vraag naar internationaal transport en overcapaciteit in de markt.
Fusies en overnames
Maar: “De sector heeft ook last van het vele onderhoud aan infrastructuur”, stelt ABN AMRO, “waardoor bijvoorbeeld vrachtwagens en binnenvaartschepen een omweg moeten nemen of langer moeten wachten, wat leidt tot hogere kosten.”
Dankzij de lagere rente neemt de vraag naar transport in 2025 verder toe, aldus de bankeconomen, “maar aangezien de lonen snel blijven stijgen, blijft efficiënter werken essentieel.” Ze verwachten dat de vereiste investeringen in het gebruik van IT en data en in verduurzaming van de logistiek, tot nieuwe fusies en overnames zullen leiden. Door schaalvergroting kunnen die kosten dan over meer omzet worden uitgesmeerd.