
Dinsdag 2 september stond op deze website het artikel ABN AMRO: in toekomst mogelijk betalen voor schutten. Op dat nieuws reageert ASV-voorzitter Machiel Smitsman.
Alleen de kop zorgde al voor jeuk… nou laten we zeggen dat het kriebelde. Daargelaten dat het ook de bedoeling is van een krantenkop om te prikkelen, omdat die erop gericht is het onderliggende artikel te lezen.
Maar diezelfde kop heeft al in zich waar de schoen wringt. En dat is het woord ‘achterstallig’. En dat zou op de voorgestelde manier, dubbel op het bordje van de schippers terecht te komen. Want het zijn toch echt keer op keer beleidskeuzes geweest om de vaarwegen en alles wat daarmee aan onderhoud aan sluizen en bruggen samenhangt, structureel van een zeer minuscuul puntje van de begrotingstaart te voorzien.
En nu zich dat de laatste jaren uitbetaalt, mogen de vervoerders aan de lat om het enorme gat te dichten dat door verkeerde zuinigheid is ontstaan. Dat terwijl diezelfde vervoerders maar ook verladers en ontvangers zich de laatste jaren al met extra kosten geconfronteerd zagen en nog steeds zien door dat achterstallige onderhoud. En op het moment dat men die kosten wil verhalen, is er de confrontatie met bureaucratie, bagateldrempels en noem maar op. Ofwel bijna geen haalbare kaart voor de individuele ondernemer om op enige manier zijn financiële schade te verhalen. Sterker nog… men durfde dat in sommige gevallen zelfs ondernemersrisico te noemen. Je moet er maar opkomen.
(On)eerlijke verdeling
Dat het ook op de weg niet altijd een pretje is, ervaart schrijver dezes momenteel elk weekend wanneer hij onderweg is naar huis. En thuis betekent onder de rook van Amsterdam. Rondom onze hoofdstad vindt namelijk groot onderhoud plaats aan de wegen wat tot het nodige oponthoud en omrijden leidt. Maar desondanks onderhoud. En dit op meer snelwegen in Nederland tijdens en rondom de zomervakantie.
Daar langsrijdend is er ook weer dat onaangename gevoel. Want is die vervanging van al die kilometers asfalt wel echt nodig? Of is het gewoon budget dat ervoor gereserveerd is en per se op moet?
Terwijl dit aan meer urgentere projecten besteed zou kunnen worden. Temeer omdat het te vervangen asfalt er op een manier bij lag, waar onze Zuider- en Oosterburen een puntje aan kunnen zuigen. Ik doel op het feit dat je het verschil tussen wegdek direct merkt wanneer je de grens over rijdt. Daarom zou men er in Den Haag goed aan doen voor het komende begrotingsjaar, maar ook op de langere termijn, eerst eens goed te inventariseren wat echt nodig is en daar de (schaarser wordende) financiën naar te verdelen.
Rupsje-nooit-genoeg
Het zal komende tijd niet meevallen om deze financiële puzzel te leggen. Want wie heeft er nu geen geld nodig? Defensie, Volksgezondheid, Infrastructuur en Waterstaat, Wonen, Migratie en Asiel… noem maar op. En dan hebben we het nog niet over de NAVO en de EU.
Vooral de laatste geeft alle reden tot zorg. Want een EU-begroting van 1200 miljard schijnt ook niet meer genoeg te zijn… Men heeft bedacht dat 2.000 miljard meer in de richting komt. Het laat zich dan ook raden wie er mede aan de lat staat om het gat tussen die 1.200 en 2.000 miljard te dichten, mocht het zover komen. We zijn als Nederland nu al zo’n beetje de grootste nettosponsor van de bodemloze put die de EU welhaast lijkt.
Sluisgeld
En nu wordt dan een proefballonnetje ‘sluisgeld’ gelanceerd, om het gat in ’s lands begroting voor de infrastructuur te dichten. Door notabene ABN AMRO, die je nu ook niet heel veel budgettaire oppassendheid in het verleden kunt toedichten.
Ik wil er daarom een ander idee tegenoverstellen. Aangezien deze bank in het verleden met overheidssteun, lees gemeenschapsgeld, overeind is gehouden, is het misschien nu de tijd om daar van haar zijde wat voor terug te doen naar de BV Nederland in plaats van dit bij de schippers neer te leggen. Want het is maar de vraag of dergelijk sluisgeld daaraan besteed gaat worden waarvoor het betaald wordt. En zeker als we letten op de nettowinst van 2,4 miljard in 2024 en ruim een miljard in de eerste helft van dit jaar van de bank, kan ze daar wel een deuk mee slaan in het pak boter dat de Nederlandse begroting heet.
Machiel Smitsman,
voorzitter ASV