Na drie roerige jaren komt de transportsector in 2023 in rustiger vaarwater. Dat concludeert ABN AMRO in de vandaag gepubliceerde sectorprognose Transport en Logistiek. De bankeconomen verwachten dat de binnenvaart dit jaar 2 procent meer lading vervoert en in 2024 1 procent. Dat is het dubbele van de sector als geheel: 0,5 procent in 2023 en 1 procent in 2024.
Toeleveringsketens hebben zich hersteld van de coronacrisis, terwijl goederenstromen door de oorlog in Oekraïne zijn verlegd. Tegelijkertijd staat de sector ook dit jaar onder druk vanwege de inflatie, waardoor consumenten minder goederen kopen. Daarnaast wordt de groei afgeremd doordat de productie in bouw en industrie door de stijgende rente onder druk staat. De lagere volumes aan bouwmaterialen die hiervan het gevolg zijn, spelen vooral de binnenvaart en het wegvervoer parten. Verder zet de versnelling van de energietransitie een rem op de groei in de logistieke sector.
Minder kolenvervoer
Aangezien de energiecrisis op dit moment in hevigheid is afgenomen en toeleveringsketens normaal functioneren, tekenen de structurele gevolgen van de oorlog in Oekraïne zich scherper af, stelt ABN AMRO. Zo kwam de energietransitie in een stroomversnelling, wat gevolgen heeft voor ladingstromen in de zee- en de binnenvaart. De vraag naar steenkool daalt naar verwachting sterk door de massale aanschaf van zonnepanelen.
Ruim de helft van de Duitse kolenimport wordt via de Nederlandse binnenvaart vervoerd. Deze teruglopende aanvoer leidt zowel in de binnenvaart als in de Rotterdamse haven tot een daling van de overslag van droge bulk. Doordat de binnenvaart in 2022 door laagwater minder lading vervoerde, groeit deze branche in 2023 nog wel, met 2 procent. In 2024 halveert die groei, voorspelt ABN AMRO.
Zeevaart
Het vervoerde ladinggewicht in de zee- en kustvaart daalt in 2023 naar verwachting met 0,5 procent door de dalende vraag naar steenkool. De natte bulkmarkt presteert wel goed. Zo wordt olie door de sancties en verplaatsing van handelsstromen over grotere afstanden verscheept. Ook worden meer chemicaliën uit het buitenland verscheept nu de productie in de Europese chemische industrie is gedaald en is de overslag van LNG door de oorlog in Oekraïne sterk toegenomen.