- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwe subsidieronde voor elektrisch varen met ZES-batterijcontainer

Nieuwe subsidieronde voor elektrisch varen met ZES-batterijcontainer

- Advertentie -

Delen

De volgende subsidieronde voor elektrificatie van binnenvaartschepen gaat open op 15 januari 2026. Er is deze keer 3.698.000 euro te verdelen. Het gaat om het geschikt maken van binnenvaartschepen om met het ZES-concept volledig elektrisch te gaan varen.

De financiering van het project ‘Zero-Emissie Binnenvaart, batterij-elektrisch’ komt uit het Nationaal Groeifonds. Dit project heeft als doel om binnenvaartschepen zonder uitstoot te laten varen met modulaire energiecontainers. Zero Emission Services BV (ZES) werkt met een innovatief businessmodel, gebaseerd op het pay per use-principe: betalen voor het gebruik. Dat moet elektrisch varen betaalbaarder maken voor schippers. De Tijdelijke Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen financiert de elektrificatie van binnenvaartschepen die van de ZES-container gebruik zullen gaan maken.

Varen met ZES-batterijcontainers

In 2024 en 2025 waren er vier subsidierondes. Op 15 januari 2026 opent de regeling nog een keer. Deze ronde sluit op 15 maart 2026.

De regeling heeft als doel financiële steun te bieden voor het aanpassen naar of bouwen van een binnenvaartschip met een elektrische aandrijving, zodat het gaat varen met het ZES-concept. Het gaat specifiek om de installatie van elektrische voortstuwingssystemen. Er zijn binnen deze regeling enkele componenten die afwijken van conventionele (diesel) aandrijfsystemen die voor subsidie in aanmerking komen – dat zijn niet de uitwisselbare batterijcontainers en ook geen verbrandingsmotoren. Schepen moeten volledig elektrisch gaan varen met het ZES-model met verwisselbare batterijcontainers.

Tot 750.000 euro subsidie

Er is een totaalbedrag van 15.100.000 euro gereserveerd voor deze subsidieregeling. De aankomende openstelling heeft een budget van 3.698.000 euro.

Een vaartuig kan tot 40 procent subsidie krijgen voor de totale investeringskosten Nieuwbouwschepen en bestaande schepen die een retrofit uitvoeren vanaf een dieselelektrische aandrijflijn kunnen maximaal 550.000 euro ontvangen. Voor bestaande schepen die een retrofit uitvoeren vanaf een conventionele aandrijflijn met verbrandingsmotoren is dat maximaal 750.000 euro. Een extra subsidie van hoogstens 75.000 euro per aanvraag is mogelijk voor industriële onderzoeksprojecten. Na uitvoering van de werkzaamheden is een Binnenvaart Emissielabel verplicht.

De regeling opent op 15 januari 2026 om 09.00 uur en loopt tot 12.00 uur op 15 maart 2026. Het geld wordt verdeeld op basis van een rangschikking gebaseerd op de mate van bijdrage aan de volgende criteria:

  • emissievrij
  • schoon
  • realisatietermijn
  • plan & onderbouwing

Voor industriële onderzoeksprojecten gelden aanvullende criteria. Zoals schaalbaarheid, kennisoverdracht en complementariteit aan (om)bouw van een binnenvaartschip.

Een aanvraag indienen kan via het EICB. Neem voor meer informatie over deze regeling contact op met Niels Kreukniet van het EICB via 010 798 98 30 of [email protected].

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -