Er bestaat nauwelijks uniformiteit in stuurhuizen, de locatie van bedieningselementen voldoet niet aan ergonomische normen en de informatie van geautomatiseerde hulpmiddelen geeft een vals gevoel van veiligheid. Dat zijn de drie belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek van Intergo (International Centre for Safety, Ergonomics & Human Factors), lezen we in de verschillende media.
Intergo had ook al eerder “onderzocht” dat oudere schippers de veroorzakers van ongelukken zouden zijn, dat onderzoek bleek op drijfzand te rusten, maar ondertussen wordt dat overal voor “waar’ aangenomen. Er ligt tenslotte een “onderzoek”.
Intergo had ook “onderzocht” dat centrale bediening in Haarlem sneller en veiliger zou zijn. Dat onderzoek bestond louter uit conclusies: namelijk dat het veiliger en sneller zou zijn. Nu ligt er een brief van bewoners die vragen of de brugwachter terug mag omdat er zo enorm veel oponthoud is, precies zoals de ASV had voorgerekend. Niet alleen voor de vaarweggebruikers maar ook het wegverkeer heeft enorm veel oponthoud door de centrale bediening. Dan kunnen we bedenken hoe men de bewoners tegemoet gaat komen: we voeren weer eens spertijden in. Tweede Kamer zegt toch niets want de binnenvaart bestaat niet hebben we gemerkt bij het begrotingsdebat. Ondertussen rijzen de kosten voor centrale bediening de pan uit, zie in Noord-Holland waar men nog eens 17 miljoen extra vraagt voor de centrale bediening daar.
En nu heeft men dit onderzoeksbureau weer ingeschakeld voor een onderzoek naar de veiligheid, het Nederlandse bureau voerde het uit in opdracht van IWT-Platform Europe. U weet wel, dat platform dat haar hand gelegd heeft op al die miljoenen die schippers bij elkaar gebracht hebben in het Reservefonds. IWT gedraagt zich daarmee als CCR 2.0: Daar zaten we nu net op te wachten.
In het rapport Human factors root causes of accidents in inland navigation: HMI and wheelhouse design gaat het specifiek om de ‘mens-machine-interface’ in het stuurhuis. Bij het onderzoek zijn ook IVR en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) betrokken geweest.
En waar zijn de schippers? En wat vinden de schippers? Ik heb nog niet veel reacties gelezen van schippers die zich bij de conclusies aansluiten. Willen die schippers dan geen veilige binnenvaart? Natuurlijk wel, het is tenslotte ook hun leven, hun gezin, hun bedrijf: mede daardoor is het waarschijnlijk zo dat we trots mogen zijn op het bijzonder lage aantal zeer zware ongevallen met persoonlijk letsel. Maar daar horen we maar heel weinig over. Daar valt natuurlijk ook niets aan te verdienen
Sunniva Fluitsma,
woordvoerder ASV