
Deze oproep aan de Rijnvaartcommissarissen heeft betrekking op de overgangsbepalingen van het ROSR van de CCR.
Op 25 dec 2025 word ik 67 jaar en op 15 juni 2026 moet het Certificaat van Onderzoek van mijn schip Stapper (vaargebied Nederland Frankrijk) verlengd worden.
Ik heb dan al de pensioengerechtigde leeftijd bereikt (hoop ik) maar als ik gezond blijf, wil ik best nog wel blijven varen, meewerken om het fileprobleem niet nog groter te maken.
Enkele jaren geleden werden we nog uitgeknepen door ladingaanbieders, nu is het al zover gekomen dat ik wekelijks word gebeld door hen: “Waar ben je, kom je al deze kant op?” Je kunt dan natuurlijk zeggen: “Dat is toch fijn, want dan heb je een betere onderhandelingspositie”, maar een nieuw record is onlangs opgetekend: 1.200 kilometer file in Nederland alleen al.
De Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale maakt zich ernstig zorgen of zij het gersttransport naar verschillende brouwerijen in Nederland nog wel per schip kan blijven vervoeren, zelfs de Europese Vervoerders Organisatie krabt zich achter de oren.
Het gaat niet om mij maar om de Nederlandse economie en het milieu die ieder jaar miljoenen euro’s schade lijden door files. Toch is de lijst lang met kleine schepen die te koop liggen!
Op het verlanglijstje voor mijn verjaardag staat een algeheel pardon voor schepen waarvan de kiel is gelegd vóór 1967. Neem mij niet kwalijk, ik ben ook maar een mens, maar ik denk dat de bal bij jullie ligt om te proberen hier iets aan te doen zodat het niet nog erger wordt.
W. Stam,
ms Stapper
PS: Mocht u geen overeenstemming kunnen bereiken bij de aangesloten Rijnoeverstaten, dan kunt u ook de druk bij minister Madlener opvoeren om dan toch voor Nederland een verzoek in te dienen bij de Europese Commissie en te vragen om ontheffing van de regelgeving.