Containerterminal RWG investeert in het mogelijk maken van een volledig CO2‐neutrale overslag op de terminal in de haven van Rotterdam. Volgens nieuwe plannen is het in 2024 zover.
Rotterdam World Gateway beperkt de CO2‐uitstoot al tot een minimum: alle kranen en veel van de voertuigen, zoals de automatisch geleide voertuigen (AGV’s), werken op groene stroom. De terminal wekt ook zelf energie op. Daarnaast is RWG de eerste diepzeeterminal die LNG ready is voor bezoekende zeeschepen.
Elektrificatie
Mede dankzij de vergaande elektrificatie en automatisering heeft RWG naar eigen zeggen al de laagste uitstoot in de sector. In de komende jaren investeert het bedrijf in het volledig CO2‐neutraal maken van de containeroverslag op de terminal, zodat het in 2024 een van de eerste terminals ter wereld is die de uitstoot volledig naar nul hebben gebracht.
CEO Ronald Lugthart zegt: “Wij zijn bij RWG toegewijd aan een duurzame en schone operatie. Onze doelstelling om vanaf 2024 volledig emissievrij te zijn is niet alleen ambitieus, maar ook noodzakelijk met het oog op toekomstige generaties.”
Compenseren
Om de uitstoot naar nul te verlagen zijn diverse aanpassingen vereist. Zo zal het deel van de container handling equipment met verbrandingsmotoren – die nu draaien op de schonere brandstof GTL – worden vervangen voor volledig elektrisch equipment. Daarnaast wordt de elektrische en civiele infrastructuur aangepast om, onder andere, high power-laatpunten te realiseren.
Het is technisch niet mogelijk direct alle uitstoot te voorkomen. Daarom is RWG een samenwerking aangegaan met Shell om de nu nog resterende CO2 te compenseren door te investeren in het Nature‐Based Solutions-programma van Shell. Die projecten zijn gericht op het beschermen en herstellen van bossen, waarmee CO2-uitstoot door de natuur wordt geabsorbeerd.