Havengeld in Nederland gemiddeld 0,5 procent omhoog

1
De haven van Tilburg was met 25 procent de grootste stijger. (foto Szmuli)

De havengeldtarieven voor de binnenvaart stijgen dit jaar gemiddeld met 0,5 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Panteia. Daarmee ligt de ontwikkeling van de havengeldtarieven lager dan het verwachte inflatiecijfer: 1,3 procent.

Uit de inventarisatie blijkt dat 43 binnenhavens hun tarieven verhoogd hebben in 2021, zo schrijft Panteia-onderzoeker Wouter van der Geest op de website van het instituut. Zes binnenhavens verlaagden hun tarieven.

Tilburg

Daar waar de tarieven verhoogd werden, gebeurde dat met gemiddeld 4,6 procent. De grootste stijger is Tilburg met een stijging van 25 procent. Andere uitschieters zijn Meijerijstad (haven Veghel, +17%), Tiel (+11%), Meppel (+10%), Harderwijk (+10%) en Hoeksche Waard (+10%) en Terneuzen (+10 procent), onderdeel van North Sea Port.

Bij de havens die het tarief verlaagden, ging het om een daling van gemiddeld 28 procent. Het havengeld in Den Helder werd gehalveerd, in Ridderkerk daalde het tarief met een kwart en in Den Bosch met 13 procent.

Korting voor duurzame schepen

De goedkoopste havens hanteren een tarief van 5 eurocent per ton laadvermogen of minder, terwijl de duurste havens meer dan 20 eurocent rekenen. De duurste binnenhavens van Nederland in 2020 zijn Ameland, Huizen, Eindhoven, Weert, Drachten, Breda, Goed en IJmuiden. De goedkoopste havens zijn Tiel, Alkmaar, Schagen en Sneek.

Inmiddels bieden 28 van de 95 Nederlandse binnenhavens met een havengeldverordening kortingen aan duurzame schepen.

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Ik weet niet hoe het met de andere havens zit maar in Veghel is het per ton van 17 cent naar 18 cent gegaan en per volle container van € 1,17 naar €1,18. Dit is nog steeds fors maar zeker geen 17%

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.