ASV: zorgen om bijmengen gasolie

1

Om de CO2-uitstoot te verlagen wil de Nederlandse overheid brandstofleveranciers verplichten biocomponenten toe te voegen aan gasolie voor de binnenvaart. De Europese RED II-richtlijn voor hernieuwbare energie schrijft dat voor. De ASV vreest echter dat motoren daar niet tegen kunnen en wijst onder meer op het risico van schade, uitval en extra onderhoudskosten.

“Toevoegingen kunnen alleen wanneer bewezen is dat het goed is en daadwerkelijk beter voor het milieu is”, vindt de schippersvereniging. “We moeten als binnenvaart vertrouwen kunnen hebben in de brandstof en niet de risico’s lopen zoals hiervoor beschreven. Je moet er toch niet aan denken wat er kan gebeuren aan calamiteiten en schades. We mogen niet het risico lopen, dat we als binnenvaart gebruikt gaan worden als ongeveer 5.000 stuks verbrandingsovens voor het verstoken van UCO (Used Cooking Oil)!”

Problemen met motoren

Er is in de afgelopen maanden geëxperimenteerd en er komen steeds meer berichten naar buiten dat er problemen ontstaan door FAME-toevoegingen, stelt ASV-voorzitter Gerberdien le Sage in een brandbrief. FAME (Fatty Acid Methyl Esters) is een mengsel van plantaardige en dierlijke restproducten dat door de dieselolie gemengd mag worden.

“De huidige diesel voldoet aan de norm EN590. Bij meer dan 5% toevoeging van bio verslechtert de brandstof en voldoet niet meer aan de norm EN590. De motoren zijn ontwikkeld voor de brandstof voor de norm EN590”, aldus de ASV.

Meldpunt

De vereniging is verbaasd dat TNO in 2007 in een rapport over het bijmengen in brandstoffen voor de binnenvaart concludeerde dat “het zonder meer overnemen van de EN590-Norm door TNO niet werd aangeraden, omdat die toevoegingen van biologische componenten toestaat die in de binnenvaart tot problemen kunnen leiden” en in 2020 in een nieuw onderzoek schrijft dat ‘er mogelijk geen’ problemen zijn of ‘makkelijk’ voorkomen kunnen worden!”

Vorig jaar hadden CBRB, Koninklijk BLN-Schuttevaer, IVR, NOVE en VOS al een website in het leven geroepen waar scheepseigenaren hun ervaringen met biodiesel kunnen melden: www.meldpunt-binnenvaart.nl. Ook zij wezen op problemen die sommige gebruikers, ook buiten de binnenvaart, ondervonden, zoals het vroegtijdig dichtslibben van de brandstoffilters.

Article bottom ad

1 reactie

  1. Het is een ingewikkeld onderwerp waarover volop gediscussieerd wordt op de Facebookpagina van de ASV. Alle input is welkom want vanuit de praktijk zijn er veel ervaringen die mee zouden moeten tellen met de te nemen besluiten.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.