CoVadem wordt organisatorisch geïntegreerd in Autena, de Nijmeegse leverancier van ICT- en navigatie-oplossingen voor de binnenvaart. Autena-eigenaar Desiré Savelkoul is een van de oprichters van CoVadem.
Autena deed al de installatie, het onderhoud en de ondersteuning van CoVadem, maar nu wordt CoVadem vanwege de efficiency en kostenbesparing ook administratief geïntegreerd in Autena. Savelkoul gaat samen met mede-oprichter Henk van Laar de producten en dienstverlening van CoVadem verder uitbreiden en perfectioneren.
Waterdieptekaarten
CoVadem maakt actuele waterdieptekaarten voor de binnenvaart. Dat gebeurt met 250 metende schepen. Het grote aantal metingen van deze schepen zorgt voor een betrouwbaar beeld van de rivierbodem. De gebruikers zijn zo altijd op de hoogte van de juiste diepte rondom hun schip en de doorvaarthoogtes. De actuele waterdiepten zijn zichtbaar in de Inland ECDIS-viewers van Periskal, Tresco Engineering, Stentec en Argonav.
“We hebben de afgelopen jaren mooie dingen bereikt”, vertelt Savelkoul. “We hebben een goed product neergezet. Een waterdieptekaart maken zoals wij dat doen, dat kan niemand.”
“En het mooie is dat we het gezamenlijk met de binnenvaartondernemers maken. Het is echt een product van de binnenvaart, voor de binnenvaart. Wij verzamelen de gegevens, verrijken de data en geven dat terug aan de binnenvaartondernemer. En we horen steeds vaker enthousiaste verhalen over CoVadem. De schippers zien dat ze er iets aan hebben en het creëert ook veel rust in de stuurhut.”
ContainerPlanner
Savelkoul en Van Laar zien veel in de integratie van CoVadem met andere producten. Niet alleen met de ECDIS-viewers van verschillende fabrikanten, maar ook met het stuwprogramma ContainerPlanner van Autena. Inmiddels heeft Autena een module ontwikkeld die koppeling met CoVadem mogelijk maakt.
“Dit laat zien dat als je dichterbij elkaar zit, alles makkelijker gaat”, vertelt Van Laar. “Het is een mooie ontwikkeling, want straks kan de binnenschipper in het ContainerPlanner-stuwprogramma zijn carbon footprint volgen. Als er aan boord een goede brandstofverbruikmeter is, en eventueel de koppeling met een SCR-nabehandelinginstallatie van uitlaatgassen, dan kan hij de vervoerder eenvoudig laten zien hoe duurzaam hij vaart. En verladers willen dat steeds vaker van de vervoerder weten. Met de samenwerking tussen Autena en CoVadem geven we de klanten nog meer inzicht. Ze kunnen de verlader laten zien dat hij gebruik maakt van de beste modaliteit. Want meten is weten.”
Ondieptes voorspellen
In de toekomst willen Savelkoul en Van Laar zo veel mogelijk vaarwegen in kaart gaan brengen. Ook willen ze slimmer omgaan met de beschikbare data. “We kunnen nog heel veel leren. We willen de schipper continu inzicht geven in de actuele waterdiepte en onderdoorvaarthoogte bij bruggen, maar we gaan ook veel leren over het gedrag van de rivier. Zo kunnen we dan straks wellicht ondieptes in de rivier voorspellen. Dat kan voorkomen dat schepen aan de grond lopen, of met hun stuurhuis of containers de brug raken. Zo wordt de binnenvaart ook veiliger met CoVadem.”