In januari 2026 is het tien jaar geleden dat CCM3 werd opgericht. Een op de binnenvaart gerichte onderneming die zich aanvankelijk vooral richtte op leidingwerk en pompen. Al snel werden aan de Biesboschhaven Noord in Werkendam de activiteiten uitgebreid met de, veelal turnkey, afbouw van binnenvaartschepen.
In het afgelopen decennium werden voor verschillende opdrachtgevers ruim zestig nieuwbouwschepen opgeleverd en bewees CCM3 zich ook als betrouwbaar specialist op het gebied van onderhoud en reparatie van alle type binnenvaartschepen. In totaal was CCM3 nauw betrokken bij zo’n duizend projecten. Een mooi moment om met oprichter en Chief Executive Officer Ceylan Düzdüsen te praten over verleden, heden en toekomst van de innovatieve specialist CCM3.
Boegbeeld
Wie vanaf de A16 via de Dijkgraaf Den Dekkerweg richting Werkendam rijdt, ziet al snel midden op een rotonde een opvallende scheepsboeg staan. Het is niet alleen letterlijk en figuurlijk een boegbeeld waarmee de sterke verbondenheid met de scheepvaartsector wordt aangegeven, maar ook een visitekaartje van CCM3.
Düzdüsen legt uit: “Wij hebben dat boegbeeld vervaardigd, het was begin 2016 onze allereerste opdracht. Ik werd eerder benaderd of ik geen eigen bedrijf wilde starten; er werd mij ruimte geboden aan de Biesboschhaven Noord. Ik reageerde daar positief op, want na het vertrek van SKB Piping & Construction naar de Hoeksche Waard, zag ik in Werkendam voor die activiteiten een gat in de markt. Begin 2016 ben ik daar met twee ervaren medewerkers gestart. De naam CCM3 is een inhoudsmaat en is gekozen omdat we in het begin voornamelijk veel apparatuur fabriceerden en installeerden voor de behandeling van vloeistoffen.”
Düzdüsen had daarvoor al zo’n twintig jaar ervaring in de maritieme branche als general manager van Volker Stevin Materieel, een in Dordrecht gevestigde werkmaatschappij van VolkerWessels. De stap naar zelfstandigheid was duidelijk een goede keus, want het team van drie personen waarmee CCM3 zo’n tien jaar geleden startte, is gegroeid naar circa tachtig medewerkers, inclusief flexibele schil.

Spraakmakende nieuwbouw
Het eerste nieuwbouwschip was het in mei 2017 opgeleverde drogeladingschip Mattinghe, gebouwd in opdracht van Concordia. Voor dezelfde opdrachtgever werd dat jaar ook het elektrisch voortgestuwde containerschip Bon Jovi van het type Gouwenaar 2 afgebouwd, waarmee het team van CCM3 bewees geen uitdaging uit de weg te gaan.
CCM3 noemt zich de innovatieve specialist, iets wat ze bij nagenoeg elke opdracht waarmaken. Spraakmakend waren onder meer de afbouwprojecten van de twintig Parsifal (Shell)-tankers met een LNG-voorstuwingssysteem, het opleidingsschip Ab Initio (voor het Scheepvaart- en Transport College in Rotterdam), de Antonie (het eerste waterstof-elektrische vrachtschip), en het van batterijcontainers voorziene, emissieloos varende containerschip Den Bosch Max Groen.
Ook de met 5.400 pk geïnstalleerde duwboot Veronica V, een door Concordia Damen ontwikkelde Shallow Draft CDS4115 River Pusher, die nu vaart op de rivieren Paraguay en Paraná staat in de lijst. Stuk voor stuk innovatieve nieuwbouwschepen waar CCM3 verantwoordelijk was voor de algehele coördinatie en uitvoering tijdens de afbouw.
“Samen met opdrachtgevers zijn we voortdurend bezig met nieuwe technieken en we gaan daarbij geen uitdaging uit de weg. Zo zijn we samen met Concordia Damen betrokken bij de ontwikkeling van een methanolmotor”, vertelt Düzdüsen. De CCM3-orderportefeuille is gevuld met onder meer het vernieuwen van een achterschip van diesel naar elektrisch, de afbouw van zes passagiersschepen (uitgesmeerd over drie jaar), wederom een krachtige duwboot voor Paraguay, de werkboot Zeeleeuw en twee tankers.
Reparatie en onderhoud
Naast nieuwbouw verricht CCM3 ook onderhouds- en reparatiewerkzaamheden, ook in onder meer België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Ceylan Düzdüsen zegt daarover: “Voor onderhoud, reparaties en/of hermotoriseringen hebben we drie ervaren teams die beschikken over een compleet ingerichte bus. Deze flexibele vakmensen zijn snel ter plaatse en doen er alles aan om een schip zo snel mogelijk weer in de vaart te krijgen.”
Op het gebied van kwaliteit en levensduur van apparatuur voorziet CCM3 de klant graag van adviezen. “We hebben daarvoor de mechanische kennis en kunde in huis en stellen bijvoorbeeld pompsystemen, generatoren en/of motoren voor die het best passen bij het betreffende binnenvaartschip. We willen de klant daarmee behoeden voor een foute beslissing. Wil de klant toch iets wat wij niet verantwoord vinden, dan zeggen we in zo’n geval dat wij niet gaan inbouwen.”
Totaaloplossingen
CCM3 beschikt over een eigen rvs-afdeling waar onder andere leidingwerk, uitlaatsystemen, relingen en dek-lay-outs worden vervaardigd. Daarnaast levert en installeert het bedrijf complete (gegalvaniseerd) stalen dekleidingsystemen en produceert het constructies als skid-bouw voor onder meer motoren, dempersystemen en pompframes en vloeren in aluminium of staal voor machinekamers. Daarnaast produceert CCM3 constructies zoals dekkisten, bordessen en deksels van zowel staal, roestvaststaal als aluminium.
Düzdüsen zegt tot besluit: “We bieden een totaaloplossing voor pompsystemen; vanaf het ontwerp tot en met de uitvoering en assemblage van het leidingwerk. Naast de inbouw van zowel diesel- als elektrische motoren maken ook de inbouw en het integreren van het uit- en inlaat- en koelsysteem deel uit van onze werkzaamheden. Alles moet op elkaar afgestemd zijn en wordt door ons dan ook perfect passend gemaakt. Een specialisme daarbij is het nauwkeurig uitlijnen van de motoren, om een goede werking op de lange termijn te garanderen.”
“Dankzij mond-tot-mondreclame beschikken we over een nog steeds groeiend klantenbestand. Bij CCM3 willen we graag een bijdrage leveren aan de efficiency en continuïteit van onze klanten. We vinden het belangrijk een langdurige relatie met onze klanten op te bouwen en doen er dan ook alles aan dat men als tevreden klant bij ons terugkomt.”
Door Jan Hoek















