Dolpower is bekend als leverancier van generatorsets en voortstuwingsmotoren. Door uitbreiding van het aantal merken wist het Zwijndrechtse bedrijf de vermogensrange ook na invoering van Stage V compleet te houden. Tegelijkertijd is een forse serviceafdeling opgebouwd.
De vaart zit er flink in bij het bedrijf uit Zwijndrecht. Directeur en mede-eigenaar Jacco Wagenaar: “We hebben een continue stroom van leveringen voor nieuwbouw, veel vervangingsprojecten en de laatste twee jaar ook een sterke groei in het verlenen van service en onderhoud aan dieselmotoren en generatoren.”
Dolpower is ontstaan vanuit Dolderman, bekend als Caterpillar-dealer en in- en afbouwspecialist. Een paar jaar nadat hij bij het bedrijf in Dordrecht als projectleider voor nieuwbouwschepen in dienst was gekomen, kreeg Jacco de leiding over een nieuwe afdeling voor het assembleren en verkopen van generatorsets.
Verzelfstandiging
Net als Dolderman zelf groeide de generatorafdeling voorspoedig. Daarom verhuisden Jacco en zijn collega’s in 2005 naar de Molenvliet 57 in Zwijndrecht. In dat pand zat voorheen een andere Dolderman-dochter. De generatorafdeling kreeg in het eigen pand de ruimte om door te groeien.
Dat mondde in 2013 uit in de verzelfstandiging tot Dolpower. Vanaf toen is Jacco voor 50 procent mede-eigenaar. “Die zelfstandigheid was gewenst omdat we veel generatorsets deden en als onafhankelijk bedrijf ook wilden leveren aan collega’s van Dolderman, zoals andere afbouwbedrijven.”
Bij de start voerde Dolpower dezelfde merken als Dolderman: Caterpillar, John Deere en Hatz. “Hun programma’s sloten goed op elkaar aan: Hatz tot 35 kVA, John Deere van 30 tot 450 kVA, en daarboven hadden we Cat. Zo hadden we een gesloten range aan vermogens waarmee we de hele binnenvaart konden voorzien.”
Dat veranderde met de invoering van de Stage V-norm: de fabrikanten certificeerden niet alle motoren. Dat heeft Dolpower opgevangen door andere merken toe te voegen. “Yanmar, JCB en MAN zijn erbij gekomen om het productenpalet dicht te krijgen, om nog steeds die complete vermogensrange te kunnen aanbieden.”
Voorraad
Heel veel van de motoren en onderdelen is op voorraad, vertelt Jacco. “Die grote voorraad is altijd onderdeel van onze visie geweest. Producten van 20 tot 600 kVA zijn direct leverbaar.”
De voorraad en daarmee samenhangende snelheid van leveren en installeren komt voort uit de betrokkenheid bij de binnenvaart. “Onze kracht is dat we met ‘één been aan boord’ staan: we begrijpen de wereld van de binnenvaart.” Jacco is zelf schipperskind en heeft een groot netwerk.
“Daarnaast is onze filosofie dat we eerst alle essentiële onderdelen op voorraad hebben voordat we een product verkopen, om zo onafhankelijk service te kunnen verlenen. Deze filosofie, waarbij service het allerbelangrijkste is, is met de paplepel ingegoten in mijn Dolderman-tijd.”
Hij vervolgt: “Een motor of een generatorset verkopen is op zich niet zo heel moeilijk. Maar als je geen onderdelen op voorraad hebt om ze ook te servicen, dan komt je dienstverlening op een gegeven moment in het geding. Dus wij draaien het eigenlijk altijd om: toen we met MAN en JCB gingen praten, was de insteek een dealerschap. Dan begint het eigenlijk pas: wat zijn de essentiële onderdelen en wat gaan we op voorraad leggen? Die voorraad kost geld, maar is de investering meer dan waard, vinden wij.”
“We doen alles zelf: het maken van fundaties, frames, en elektriciteitskasten (start-stop-
kasten). We besteden dit niet uit. Zo houden we de kennis in huis en kunnen we medewerkers doorgroeimogelijkheden bieden. En we kunnen het doen zoals we zelf willen en precies maken wat de schipper vraagt.”
Service-afdeling
Dolpower heeft de laatste tijd gericht geïnvesteerd in de serviceactiviteiten. Voorheen focuste het bedrijf zich op de verkoop en inbouw van sets en deed Dolderman het onderhoud en de service daaraan. Maar met de uitbreiding van het aantal merken veranderde dat. “Zij hebben de handen vol aan Caterpillar en John Deere.”
Zodoende heeft Dolpower binnen twee, drie jaar tijd een eigen serviceafdeling opgebouwd: die bestaat momenteel uit vier volwaardige monteurs en vijf leerling-monteurs. “We hebben zes bedrijfsbussen om naar schepen te gaan.”
In totaal telt het personeelsbestand zo’n dertig medewerkers. Dolpower zet sterk in op het werven en intern opleiden van nieuw talent, vaak in samenwerking met scholen.
Wat nog niet bij iedereen bekend is, is dat Dolpower ook voortstuwingsmotoren levert. “Best veel inmiddels. Op de beurs in Gorinchem hadden we een 1.000 pk MAN-motor staan. We hebben voor MAN gekozen omdat het originele marinemotoren zijn met een compacte nabehandelingsinstallatie. Dat is een groot voordeel, zeker in bestaande schepen. Er komt binnenkort ook een 1.250 pk-versie, waarvan de afmetingen nagenoeg gelijk zijn.”
Investeren
Voor de komende tijd is het plan om te blijven groeien, vertelt Jacco, net name op het gebied van service. “Een langetermijnvisie is om naar een waterlocatie te gaan, alhoewel de locaties schaars zijn. We hebben ondertussen de laatste twee jaar aanzienlijk geïnvesteerd in onze huidige locatie.”
Ook in innovatie. Zo heeft Liam van Balen een afstudeeronderzoek gedaan naar verkorting van de inbouwtijd. De uitkomsten zijn veelbelovend. “Verder wil ik er nu niets over zeggen”, aldus Jacco. “Later kunnen we er meer informatie over geven.”
Door Martin Dekker