- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsCoVadem: vastvaren van tankers in Ludwigshafen was te voorkomen

CoVadem: vastvaren van tankers in Ludwigshafen was te voorkomen

- Advertentie -

Delen

In januari kwamen twee tankers door een verondieping vast te zitten in de monding van de haven van Ludwigshafen. Het had waarschijnlijk voorkomen kunnen worden, stelt CoVadem, met de waterdieptekaarten van het bedrijf.

Volgens de Duitse waterpolitie wilden de binnenvaartschepen in het weekend van 22 januari op de gebruikelijke wijze de haven in. Dat ging voorheen altijd goed, nu liepen ze aan de grond. Het eerste schip wist nog op eigen kracht los te komen, maar de tweede tanker slaagde daar niet in en lag met het voorschip stevig vast in de monding van de haven.

Verondieping

Voor WSV was het duidelijk dat een verondieping voor het vastvaren van beide tankers verantwoordelijk was. Omdat de vaarwegbeheerder geen goed actueel beeld had van de situatie ter plekke, werden direct nieuwe peilingen uitgevoerd. Dit bleek niet voor niets. Er moest met spoed worden gebaggerd.

Dat het vastvaren van de twee tankers waarschijnlijk niet nodig was geweest als de WSV of de schippers beschikten over de actuele waterdieptekaart van CoVadem, toont het team van CoVadem aan met een aantal bENC-waterdieptekaarten. CoVadem genereert deze kaarten dagelijks op basis van actuele data door metingen van deelnemende schepen. Hieruit kon direct worden opgemaakt dat in de loop van de eerste weken in januari een verondieping in de havenmonding aan het ontstaan was. Deze volgde op een periode van hoogwater.

Onnodig

In het weekend van het vastvaren van de tankers was het water inmiddels weer flink gedaald. “Door het opkomende water zijn ter hoogte van de monding van de haven ‘bergen’ ontstaan”, vertelt Desiré Savelkoul van CoVadem. “Deze hebben zich in de daaropvolgende dagen naar boven de havenmonding verplaatst. Ze vormden zich tot een grotere ondiepte van de havenmonding naar bovenstrooms.”

Savelkoul durft wel te stellen dat de twee tankers niet vast hadden hoefden komen te zitten als de schippers gebruik hadden gemaakt van de bENC-waterdieptekaart van CoVadem. “Maar ook de WSA had op basis van onze data in een vroeger stadium iets kunnen ondernemen. Dan had het vastvaren van de twee tankers waarschijnlijk niet nodig geweest. Met alle veiligheidsrisico’s en kosten van dien.”

Metende schepen

Voor het kunnen maken van de waterdieptekaarten maakt CoVadem gebruik van een ‘varend meetnet’ van schepen. De gegevens van de sensoren van deze schepen worden centraal verwerkt, geanalyseerd en verrijkt. Inmiddels bestaat het netwerk uit meer dan 250 metende schepen. Naast zo’n 200 individuele binnenvaartondernemers bestaat deze groep onder meer uit schepen van diverse rederijen zoals HGK, Wijgula, Danser Containerline, ThyssenKrupp Veerhaven, Heuvelman Groep en de NPRC. Het grote aantal metingen van deze schepen zorgt voor een betrouwbaar beeld van de rivierbodem.

De actuele waterdiepten kunnen zichtbaar worden gemaakt in de Inland ECDIS-viewers van Periskal, Tresco Engineering, Stentec en Argonav. De gebruikers zijn zo altijd op de hoogte van de juiste diepte rondom hun schip. Actuele onlinegegevens bieden de mogelijkheid de snelheid en koers direct aan te passen en te zien waar veilig gevaren kan worden, direct op de ECDIS’viewer.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -