Vroeg opstaan om een splinternieuw cruiseschip voorbij te zien komen. Het kan zomaar een bonus opleveren. Dat gebeurde met de Iona die vorige maand om half zeven Maassluis naderde, waar ze uitbundig werd verwelkomd door de havenslepers VB Cheetah en VB Panther.
Het cruiseschip, gebouwd op de Meyerwerft in Papenburg, had op de Noordzee proefgevaren en wendde daarna de steven naar Rotterdam voor een inspectiebeurt in Dok 7 van Damen Verolme. Dat is 405 bij 90 meter groot en het enige droogdok in de buurt waarin de Iona past met haar 345 x 54 meter. Ze meet 184.700 bruto ton en was nog niet overgedragen aan P&O Cruises.
De voormalige Smit Cheetah en Smit Panther hebben tegenwoordig een rode schoorsteen met de B van Boluda Corporación Marítima. Dat nam eind 2019 Kotug Smit over en ‘Smit’ in de scheepsnaam werd vervangen door ‘VB’ van Vicente Boluda Marí.
Hij richtte in 1920 in Valencia de sleepdienst op. Maar het zou ook van Vicente Boluda Fos kunnen zijn, die in 1980 het bedrijf overnam en internationaliseerde. Hij was lange tijd vice-president en in 2009 president van voetbalclub Real Madrid.
Boluda opereert in negentig havens met 311 sleepboten. Alle voormalige Kotug Smit-boten
krijgen de komende tijd het voorvoegsel ‘VB’. Tevens wordt op een aantal de thuishaven Nassau vervangen door Valletta, wat op de VB Cheetah, met een vermogen van 5.420 kW en een trekkracht van 95 BP, nog aangebracht moet worden.
Boluda heeft naast de sleepdivisie ook containerlijndiensten, alsmede een tankerdivisie met 15 bunkerschepen. Onlangs is bekend gemaakt dat deze tankerdivisie door de VT (Verenigde Tankrederij) Group wordt overgenomen, het in 1916 opgerichte Rotterdamse bunkerbedrijf.