Al meer dan een halve eeuw vindt op de Noordzee grootschalige gas- en oliewinning plaats. Een aantal velden is inmiddels uitgeput en meerdere platforms zijn op gevorderde leeftijd. Ze zijn niet langer in bedrijf en dienen ontmanteld te worden.
Zo ook de Galahad-installatie van Perenco, een onafhankelijke en wereldwijd opererende Anglo-Franse olie- en gasproducent. Het platform staat in een waterdiepte van 19 meter, op 76 kilometer uit de kust, ter hoogte van Hull. Het veld kwam in 1995 in bedrijf en produceerde in het topjaar 11 miljoen m³ gas.
Dok 7
Petrodec uit Hoofddorp, specialist in het ontmantelen van offshore-installaties, verwierf de opdracht. Hiervoor werd de self lifting heavy lift jack-up Obana geconstrueerd. Die bestaat uit twee voormalige hefplatforms met 170 meter hoge poten, waar een kraandek van 32 meter tussen werd gezet.
Het dek werd gefabriceerd in Dubai. Liebherr leverde de 2000 tons-kraan. Damen Shipyards Botlek had er 500.000 manuren voor nodig en klaarde de klus zonder tijdsverlies door incidenten.
Het destijds door Cornelis Verolme aangelegde dok 7 kwam hierbij goed van pas. Dit grootste dok van West-Europa meet 405 bij 90 meter, ruim voldoende voor de Obana van 206 bij 76 meter.
Zeewaarts
Onder de vlag van St. Vincent & the Grenadines en achter de Skandi Lifter, met de VB Kracht en VB Maas vóór en de Multratug 3 en VB Brent áchter, ging het zeewaarts. De klus moet in 2027 geklaard zijn. De sloopmaterialen worden zoveel mogelijk gerecycled.
Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam.