- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekWereldschepenGeen scrubber, dus op VLSFO

Geen scrubber, dus op VLSFO

- Advertentie -

Delen

In de schoorsteen van de Solina staat de drietand van Neptunus met de letters PZM van Polska Žegluga Morska. De Poolse stoomvaartmaatschappij uit Stettin werd in 1951 opgericht en kreeg onder meer bekendheid door het passagiersschip Stefan Batory, de vroegere Maasdam, die in 1968 door de Holland-Amerika Lijn werd afgedankt. Ze werd gebouwd bij Wilton-Fijenoord in Schiedam en in 1952 opgeleverd. Het was het eerste HAL-schip met stabilisatoren. De Poolse staatsrederij hield haar tot 1988, dus nog twintig jaar, in de vaart.

De PZM vervoert nog wel passagiers, maar dat blijft beperkt tot de Oostzee met vier roro-ferries van de Unity Line. De rederij opereert hoofdzakelijk met bulkcarriers, 52 in totaal met bij elkaar 2 miljoen ton draagvermogen: 44 handysize bulkcarriers van 30.000 tot 39.000 DWT en acht Kamsarmaxen van 80.000 DWT.

Kamsar ligt aan de monding van de Nunez Rivier in het West-Afrikaanse Guinea en is een belangrijke exporthaven van bauxiet. Een Kamsarmax is 229 meter en de grootste maat die er afgeladen kan worden.

De Solina is geregistreerd in het Baha­maanse Nassau. Ze werd gebouwd op de Mingde Shipyard in Nantong en in 2012 opgeleverd. Ze meet 190 bij 23,60 meter en heeft een draagvermogen op zomermerk van 30.182 ton met een diepgang van 10,20 meter.

De 2-takt 6-cilinder van Wärtsilä van 7.800 kW genereert een snelheid van 13 knopen. Het brandstofverbruik is dan 21 ton laagzwavelige, en duurdere, VLSFO. Het schip is namelijk niet uitgerust met een scrubber.

Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -