- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekWereldschepenDe zeven panda’s van Lidl

De zeven panda’s van Lidl

- Advertentie -

Delen

Rubriek over bijzondere schepen, verzorgd door vereniging World Ship Society Rotterdam.

Onder de naam Tailwind Shipping Lines opereert Lidl sinds 2022 met een eigen containerrederij. Hiermee is de Duitse grootgrutter beduidend minder afhankelijk van derden en heeft hij de overzeese transportlogistiek in eigen hand.

De vloot omvat tien eenheden, waarvan zeven met de naam Panda, gevolgd door een nummer. Kennelijk heeft men met de naam Tailwind de wind in de rug, want een nieuwbouworder voor vijf Neo-Panamaxen van elk 8.400 TEU werd overgenomen van de Hamburgse reder Peter Döhle.

Het zou gaan om een bedrag van 600 miljoen dollar, dus 120 miljoen per stuk. De schepen worden gebouwd op de Guangzhou Shipyard in het vroegere Kanton en zijn dual fuel uitgerust om op LNG te kunnen varen.

Met 6.864 TEU is de Panda 006 nu nog de grootste. Die vaart in de PEX (Panda Express Service) tussen China, Port Klang, Barcelona en de Sloveense haven Koper. Recent werd de TEX (Tiger Express Service) eraan toegevoegd, met een trafiek tussen Bangladesh, Maleisië, Vietnam en Sri Lanka.

Als derde dienst heeft men de DEX (Dolphin Express Service), een feederdienst tussen Barcelona en Moerdijk. Die wordt onderhouden met deze Panda 005 en zusterschip Panda 004.

De capaciteit bedraagt 1.200 TEU met 378 reeferaansluitingen. Ze lossen en laden bij de Combined Cargo Terminal, achter in de Centrale Insteekhaven.

Beide schepen kwamen 2024 in de vaart en zijn gecharterd van de Elbdeich Reederei. De maten zijn 170 bij 27 meter en ze varen, geregistreerd op Madeira, onder Portugese vlag.

Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam.

(Foto: Cees de Keijzer)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -