Op 1 april bestaat Hoenderop vijftig jaar. De internationale groothandel in scheepsbenodigdheden in Ridderkerk is steun en toeverlaat voor bunkerstations en maritieme winkels voor de snelle levering aan schippers.
“De oprichtingsdatum was echt 1 april. Geen grap!”, zegt Martine Hoenderop. “We vieren het ook op 1 april. Die dag zijn we dicht en gaan we met het team iets leuks doen. Nee, ik zeg niet wat. Niemand weet het nog, het moet een verrassing blijven. ‘s Avonds gaan we met de hele club gezellig eten, inclusief de partners.”
“Het wordt vooral een dag om te vieren waar we staan en dat we dat met z’n allen geflikt hebben. Het is ook om een stuk dankbaarheid terug te geven aan het team. Zij staan die dag centraal.”
Martine had in haar studententijd al wel bij Hoenderop gewerkt – in het magazijn en op de administratie – maar ze koos in 2017 weloverwogen voor het familiebedrijf. Ze volgde haar vader Paul, de oprichter, in 2019 op als directeur en nam in datzelfde jaar de aandelen over. Ze leidt de groothandel samen met Paul Kriesels, die eind 2020 in dienst kwam en
commercieel directeur is.
Bunkerstations
Hoenderop bedient vanuit het kantoor en magazijn aan de Boelewerf – met uitzicht op de Nieuwe Maas – bunkerstations en maritieme winkels in Nederland én over de grens.
Het bedrijf levert alles om een schip operationeel te houden en onderhoud te doen. In totaal een kleine 12.000 artikelen, waarvan 95 procent uit voorraad leverbaar is. Van touwen tot stuurstoelen, van schoonmaakmaterialen tot reddings- en veiligheidsmiddelen.
Martine: “We leveren niet aan eindgebruikers. In de binnenvaart leveren we via de bunkerstations, winkels, installateurs en scheepswerven. In de zeevaart doen we wel rechtstreeks zaken met rederijen. Dat is een heel andere tak van sport.”
De samenwerking met de bunkerbedrijven bevalt nog steeds en blijft een sterk punt. “Daar kiezen we bewust voor”, legt Martine uit. “Die samenwerking vinden we belangrijk; schippers komen ongeveer wekelijks bij hun bunkerstation en daar weten ze heel goed wat hun klanten willen.”
Voorraad
“Het mooie voor de bunkerstations is dat zij aan ons een betrouwbaar adres hebben”, zegt Paul. “Nu al vijftig jaar lang. Wij bieden een heel breed scala aan producten en zorgen dat ze die heel gemakkelijk geleverd krijgen, met snelle en goede service… in transporten, orders en facturen.”
“Op die manier kunnen onze verkoopkanalen een heel breed assortiment aan hún klanten aanbieden. De bunkerstations hoeven zelf geen eindeloze voorraad aan te houden – ook niet alle maten van een product. Ja, de snellopers, maar voor de rest weten ze dat ze die snel van ons geleverd kunnen krijgen. Dus het is meer dan een relatie klant-leverancier die we hebben… Het is echt een stuk extra dienstverlening die de bunkerstations bieden. Zij zien ons als hun verlengstuk.”
“Andersom zien we dat ook bij de fabrikanten en de leveranciers waar we mee samenwerken”, vervolgt hij. “Die hebben zelf geen toegang tot de maritieme sector en voor hen zijn wij dat kanaal naar die klanten.”
Touwen en dekkleden
Paul Hoenderop begon het bedrijf in 1975. “Mijn vader was binnenvaartschipper en voer op de Leo”, vertelt Martine. “Een kennis vroeg hem of hij touwen en dekkleden kon verkopen. Dat is hij gaan doen vanuit de garage van mijn oma en opa. Die woonden in Rotterdam-Hillegersberg aan een garagepleintje. Al snel had hij er een garage bij.”
“Daarna is hij verhuisd naar het Rodezand, ook in Rotterdam. Vlak bij de schippersbeurs. Als mensen daar voor hun volgende lading kwamen, konden ze op de terugweg nog even spullen ophalen bij Hoenderop. Van daar is het bedrijf later naar de Feyenoordkade gegaan.”
Daar breidde de onderneming stap voor stap uit met door aangrenzende panden erbij te betrekken. Het ene was koop, het andere huur”, weet Martine nog. “Al snel kwam zijn neef Paul Wilmsen erbij en het team groeide langzaam uit tot een man of zes, zeven.
Organisatiekracht
De groei is altijd organisch gegaan. “Mijn vader is nooit bezig geweest met snel groeien en klappers maken. Het was altijd groeien vanuit rust, en ik moet zeggen dat wij dat eigenlijk nog steeds doen. Dat bevalt ons goed.”
“Je merkt dat de sneeuwbal wel steeds groter wordt”, vult Paul Kriesels haar aan. “Doordat we nu een ploeg hebben van dertig mensen. Waardoor we gewoon veel meer handen hebben om dingen te organiseren, klantcontacten op te volgen, nieuwe producten aan het assortiment toe te voegen. De snelheid van handelen wordt groter.”
“Waar in het verleden veel door jouw vader zelf werd geïnitieerd en de catalogus op de typemachine werd gemaakt, zijn er nu twee man continu bezig om een website te onderhouden en nieuwe producten aan het assortiment toe te voegen.”
De inkoop is in de achterliggende decennia ook veranderd. Martine vertelt: “In het verleden haalden we veel producten uit Nederland. Nu kopen we bij fabrikanten door heel Europa, en ook uit andere continenten. Het gaat anders, met bulkpartijen, via internet… we hebben te maken met een transparantere wereld. We bestellen nu volle containers tegelijk uit Azië.”
Paul: “Eindgebruikers kunnen zelf online ook makkelijker hun materialen vinden. Dus gaan ze meer vergelijken en da’s terecht natuurlijk. Het is niet meer alleen onze catalogus die bij de bunkerstations ligt, waaruit men bestelt. De bunkerstations doen hun best om de juiste producten in huis te krijgen voor hun klanten. Dan het is aan ons om ervoor te zorgen dat wij die uit onze voorraad kunnen leveren.”
Overname
Onlangs werd een overname bekendgemaakt: Hoenderop heeft eerder deze maand de aandelen van Schegro gekocht. Het collegabedrijf uit Zwijndrecht trekt in bij Hoenderop in Ridderkerk. De twee medewerkers, onder wie eigenaar Kommer
Damen, verhuizen mee.
“We werkten al samen met Schegro”, vertelt Martine. “We leverden regelmatig materialen voor hun klanten. Al pratende zijn we tot elkaar gekomen en besloten we om de handen ineen te slaan.”
Het betekent een sprong voorwaarts: Hoenderop krijgt er een sterkere positie in de bagger- en offshoresector, de scheepsbouw en zeevaart mee. Paul: “De mensen van Schegro kunnen zich voortaan nog meer op hun klanten richten. Inkoop, logistiek en marketing worden allemaal geregeld door onze teams van specialisten; daardoor hebben zij hun handen straks vrij.”