De Astoria kwam in 1948 in Gotenburg ter wereld en werd gedoopt met de naam Stockholm. Götaverken bouwde haar in opdracht van de Svenska Amerika Linien, die haar inzette op de trans-Atlantische passagiersdienst.
Op 25 juli 1956 werd ze wereldnieuws door de aanvaring met het Italiaanse passagiersschip Andrea Dorea. Dat zonk en er kwamen 46 passagiers om het leven. Het gebeurde bij opkomende mist voor de Amerikaanse kust westelijk van het lichtschip Nantucket. De Stockholm telde vijf slachtoffers en liep zware boegschade op.
Met een BT van 16.144 en 160 meter lang was er accommodatie voor 550 passagiers. In 77 jaar werd vijf keer omgevlagd en kreeg ze elf namen. Wel behield ze haar fraai ogende zeeg, het in de lengterichting, vanuit het midden oplopende dek naar voor- en achtersteven. Het vergroot het reserve drijfvermogen. Heden ten dage worden schepen zo niet meer gebouwd en is alles rechttoe rechtaan en vierkant.
Ze ligt al sinds 13 december 2020 in de Rotterdamse Waalhaven, eerst aan de Noordzijde bij RHB en daarna bij Rhenus aan Pier 1 N/Z. Ze bleef niet ongeschonden, want tijdens stormweer sloeg ze los, raakte een ander schip en liep bakboord achter een flinke deuk op.
Vanwege achterstallige betalingen gaat ze deze week onder de hamer. Het zeehavengeld bedraagt slechts 2.100 euro, maar dat moet wel elke twee maanden opnieuw worden voldaan. Met daarbij onder meer liggelden, agency fees en rente is de schuld inmiddels opgelopen tot zo’n 400.000 euro.
Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam.