Rijnland-Palts wil havens tegen oprukkende woningbouw beschermen

0
De haven van Andernach behoort tot de elf grootste binnenhavens in Rijnland-Palts (foto Stadtwerke Andernach)

Door oprukkende woningbouw langs het water wordt de ruimte voor logistiek in veel Duitse binnenhavens steeds krapper. Daar lijdt ook de binnenvaart onder. De deelstaat Rijnland-Palts gaat er via de bestemmingsplannen voor zorgen dat haar elf belangrijkste binnenhavens ook in de toekomst kunnen blijven groeien.

Binnenhavens hebben een centrale rol in de economische ontwikkeling van Rijnland-Palts. Met het oog op de klimaatdoelstellingen is het belangrijk dat ook het vervoer over water meer kansen krijgt. Volker Wissing, minister van Economische Zaken en Verkeer in de deelstaat, wil daarom de binnenhavens meer ondersteunen. “Dankzij onze havens hebben we in de supermarkt een ruime keuze aan producten en worden onze bedrijven voorzien van grondstoffen”, aldus Wissing. “Havens bieden bovendien ligplaatsen aan waar binnenvaartschippers kunnen pauzeren.”

Toekomst

De deelstaatregering heeft in kaart laten brengen wat de belangrijkste binnenhavens voor Rijnland-Palts zijn. Het gaat om de havens van Andernach, Bendorf, Koblenz, Lahnstein, Mainz, Worms, Ludwigshafen, Germersheim, Speyer, Wörth en Trier.

Via de bestemmingsplannen gaat de deelstaat ervoor zorgen dat deze havens ook in de toekomst voldoende ruimte hebben om hun logistieke activiteiten uit te breiden.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.