Bij scheepswerf Herman Barthel in Derben (Saksen-Anhalt) is de kiel gelegd voor de elektrische duwboot Elektra, een gezamenlijk project van het Havenbedrijf Berlijn (BEHALA) en partnerbedrijven. De leiding is in handen van professor Gerd Holbach van de TU Berlijn. Het project kost 13 miljoen euro, waarvan 8 miljoen wordt gefinancierd door het Duitse verkeersministerie.
De Elektra wordt vanaf eind 2020 ingezet om goederen te vervoeren in de binnenstad van Berlijn en tussen Berlijn en Hamburg. De energie voor de duwboot wordt opgewekt met gasvormige waterstof, brandstofcellen en accumulatoren.
Voorbeeldfunctie
Het vaartuig moet een voorbeeldfunctie krijgen op het gebied van emissieloos varen. Bij scheepswerf Herman Barthel is men er trots op de Elektra te mogen bouwen. “Een emissieloze duwboot voor goederenvervoer is een grote stap vooruit op het vlak van groen vervoer in Duitsland.”
Het uitgangspunt bij het ontwerp was dat de Elektra dezelfde prestaties moet kunnen leveren als een conventionele duwboot. Ook mogen de exploitatiekosten niet (veel) hoger liggen.
Een belangrijke factor is ook de laadinfrastructuur voor elektrische schepen. Als die voldoende voor handen is, heeft de technologie kans om te worden uitgebreid naar andere onderdelen van het goederenvervoer en de passagiersvaart.
Naast de havens van Berlijn en Hamburg hebben ook de havens van Lüneburg en Haldensleben geïnvesteerd in dergelijke laadinfrastructuur.