- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWeer Europees geld voor Limburgse havens

Weer Europees geld voor Limburgse havens

- Advertentie -

Delen

Voor de vierde keer krijgt Provincie Limburg een Europese subsidie voor ontwikkeling en verduurzaming van binnenhavens. Na Roermond, Venlo, Lanaken, Heijen en zijn nu Maastricht en Stein aan de beurt.

Het bedrag, 24 miljoen euro, zal worden besteed aan de verdere uitbouw en modernisering van de Beatrixhaven in Maastricht en de Chemelothaven in Stein. “Dit is van groot belang voor de provincie Limburg”, zegt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers van Mobiliteit. “En dan in het bijzonder de scheepvaartsector en de Limburgse bedrijven die gebruikmaken van de binnenvaart.”

Binnen het zogeheten Rhombus-vaarwegennetwerk werken de Limburgse havens samen, bijvoorbeeld door bundeling van lading. Door de ruitvorm (‘rhombus’) zijn alle havens van twee kanten bereikbaar. Dat verhoogt de efficiëntie van het vervoer.

Grondstoffen, containers en waterstof

In de Beatrixhaven van Maastricht gaat de Europese subsidie gebruikt worden voor de aanleg van een kade voor de overslag van grondstoffen voor bouwmaterialen. Die kunnen dan via het water, zodat minder wegvervoer nodig is. Ook komen er extra walstroomvoorzieningen. Daarnaast wordt een containerterminal gebouwd, zodat containers uit de zeehavens per schip naar Maastricht kunnen.

De haven van Stein is cruciaal voor de waterstofplannen van Chemelot. De bedrijven op het chemiecomlex willen in de toekomst meer grondstoffen aanvoeren over water. Zo speelt Stein een heel belangrijke rol binnen het Furec-project van de Duitse energieonderneming RWE. Daarin wordt waterstof gemaakt van huishoudelijk afval. Het afval wordt, zo luiden de plannen, in een nog te bouwen fabriek op industriegebied Zevenellen omgezet in pellets. Die gaan vervolgens per binnenschip richting Geleen, naar Chemelot. De pellets worden daar omgezet in waterstof. Het transport daarvan loopt dan via de haven van Stein.

Door de Limburgse Havens aan te passen aan de eisen des tijds, moet het transport via de binnenvaart worden gestimuleerd. Het provinciebestuur verwijst naar onderzoeken waaruit blijkt dat de binnenvaart minder CO2 uitstoot dan het wegtransport.

Door Noud van der Zee

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -