Mini-autoboot en nautisch koerier

0

Over de ganse aardbol worden in groten getale auto’s vervoerd. Hiervoor zijn speciale schepen ontworpen die autoboten worden genoemd.

De vervoerscapaciteit wordt aangeduid met het maximumaantal CEU (Car Equivalent Unit), net zoals dat in de containervaart gebruikelijk is met de TEU (Twenty Feet Equivalent Unit). Ook varen er autofeeders, zoals in de containervaart, waarbij kleinere schepen containers van de belangrijkste havens naar bestemmingen vervoeren die door de grote schepen niet worden aangelopen.

De CEU bestaat al meer dan een halve eeuw en werd afgeleid van de maten van de Toyota Corona RT 43 uit 1967. De allergrootste autoboten hebben plek voor 8.500 CEU, maar deze Main Highway kan er maar 850 hebben, dus factor 10 minder.

(foto Cees de Keijzer)

Het 100 meter lange schip oogt Japans, maar vaart onder Cypriotische vlag en is van KESS (“K” Line European Highway Services GmbH) in Bremen. Dat is een Duitse dochter van de “K” Line met elf van die mini-autoboten. Ze feederen hoofdzakelijk vanuit Zeebrugge en Bremerhaven naar West-Europese havens, inclusief Engeland, almede Oostzee- en Baltische havens, inclusief Sint-Petersburg.

Op de voorgrond passeert de SC Emerald, een ‘Speedy Gonzales’ van Sima Charters, die 30 knopen haalt. Het Maassluise bedrijf verzorgt koeriersdiensten naar schepen op de rede van Hoek van Holland.

Het voorziet in een behoefte, zeker als schepen daar langere tijd ten anker liggen en onderdelen nodig hebben of bemanningen willen wisselen. Voor schepen in het noordelijk ankergebied opereert Sima ook wel vanuit Scheveningen.

tekst: Cees de Keijzer namens World Ship Society Rotterdam

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.