De verplichte bijmenging van biodiesel wordt weer uitgesteld. Dat heeft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer vorige week in een brief gemeld.
Oorspronkelijk zouden brandstofleveranciers vanaf 1 januari 2022 biobrandstoffen moeten bijmengen om voor 6 procent CO2-reductie in de binnenvaart te zorgen. Dat werd op de valreep met een jaar uitgesteld wegens de bezwaren van bunkerbedrijven dat schippers massaal in België en Duitsland zouden gaan bunkeren. Door het bijmengen zou de gasolie in Nederland namelijk duurder worden dan in die landen.
Bunkertoerisme
Harbers besluit nu na overleg met de buurlanden tot extra uitstel. Het ministerie van I en W heeft gesprekken gevoerd met België, Duitsland en de Europese Commissie “om een gelijk speelveld te kunnen waarborgen. Uit deze gesprekken bleek dat België en Duitsland niet onwelwillend staan tegenover invoering van de reductieverplichting en de verduurzamingsopgave voor de binnenvaart ondersteunen. Met name in Duitsland moet echter nog besluitvorming plaatsvinden op politiek niveau, waarna bij een positieve beslissing nog wetgeving moet worden aangepast. Het is uitgesloten dat dit per 1 januari 2023 geregeld is.”
De kans op bunkertoerisme blijft hierdoor te groot, aldus Harbers, en het beoogde klimaateffect zou in rook opgaan. Hij zet nu in op gelijktijdige invoering per 1 januari 2025. aanlsuitend bij de geplande geactualiseerde Richtlijn Hernieuwbare Energie (RED III), onderdeel van het Fit for 55-pakket van de Europese Commissie.
Ondertussen is het vervolgonderzoek naar de risico’s van de verschillende soorten biobrandstoffen voor scheepsmotoren, aansluitend op dat van de NEN van vorig jaar, nog gaande. In de binnenvaart wordt gevreesd dat de brandstof na bijmenging vervuilender is én (levens)gevaarlijke situaties op het water kan veroorzaken.
Onder andere schippersvereniging ASV en verzekeraar EOC waarschuwden daar vorig jaar voor. Slechte of niet constante kwaliteit van de brandstof kan volgens hen leiden tot verstopte filters, kapotte motoren en stilvallende schepen.
Brandstofkwaliteit
Er hebben inmiddels gesprekken plaatsgevonden met belanghebbenden uit de binnenvaartsector, aldus Harbers. “Het gaat hierbij niet alleen om brancheverenigingen in de binnenvaart, maar ook om brandstofleveranciers, motorfabrikanten en verzekeraars. Uit deze gesprekken kan worden opgemaakt dat vrijwel alle partijen kansen zien in de toepassing van biobrandstoffen, mits dit brandstoffen zijn van de juiste kwaliteit die veilig toepasbaar zijn in de binnenvaart.”
Het ministerie is ervan overtuigd dat daarover goede afspraken gemaakt kunnen worden. De ASV stelt in een reactie op Facebook echter dat “men nog steeds niet weet welke biobrandstof er dan (veilig) gebruikt zou moeten worden. Er heeft namelijk nog steeds geen fieldresearch plaatsgevonden betreffende de biobrandstoffen en het effect daarvan op de veiligheid in de binnenvaartsector.”