Er lopen vier vergunningsaanvragen voor nieuwe ontgasinstallaties. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat geantwoord op Kamervragen van Bart van Kent van de SP.
Die installaties komen bovenop de bestaande in Moerdijk (2) en Amsterdam (1). “ATM Moerdijk heeft een vergunningaanvraag ingediend voor uitbreiding van de bestaande installaties. In de regio Rotterdam is een vergunningaanvraag ingediend voor twee installaties in de Waal-/Eemhaven. In Zeeland is een aanvraag ingediend voor een locatie ten noorden van de Kreekraksluizen.”
In Amsterdam is ook een ontheffingsaanvraag ingediend voor het doen van proeven, geeft Harbers aan. Hoer ver het staat met de vergunningen weet hij niet. “Al deze aanvragen zijn in behandeling. Het bevoegd gezag, doorgaans de provincie en in enkele situaties de gemeente, is verantwoordelijk voor de uitgifte van de vergunningen.”
In de regio’s Amsterdam en Rotterdam en de provincies Zeeland, Flevoland en Gelderland worden ook nog voorbereidende onderzoeken gedaan en/of gesprekken gevoerd in de aanloop naar mogelijk nog in te dienen vergunningaanvragen.
Controles
Vandaag (1 juli) is in Nederland het verbod op varend ontgassen ingegaan voor stoffen uit fase 1 van het CDNI-verdrag: onder andere benzine, benzeen en mengsels met meer dan 10 procent ethanol. De vragen van Van Kent gingen (vooral) over het nieuws dat het verbod op varend ontgassen nu al wordt omzeild doordat opdrachtgevers frauderen met vrachtbrieven.
Harbers bevestigt dat inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bij controles met opzet niet juist aangegeven classificaties/indelingen zijn tegengekomen. Dat wordt ook wel ‘omkatten’ genoemd. “Hierover is gelijk gecommuniceerd met branchevertegenwoordigers. Deze geluiden worden nu ook uit de sector opgevangen, waarin vermoedens van omkatten worden geuit. De praktijk is dus bekend, en dat het gebeurt is betreurenswaardig.”
ILT heeft aangegeven dat de inspectiedienst ertegen gaat optreden. Harbers noemt de fraudemogelijkheid schadelijk. Hij wijst erop dat de sector zelf wenst om varend ontgassen te beëindigen. “Sectorpartijen en brancheorganisaties hebben aangegeven hun leden te informeren over de ontoelaatbaarheid van deze praktijk en zijn zich terdege bewust van de schade voor de hele sector als het verbod op deze manier ontweken wordt door een minderheid.”
Hogere boetes
De boetes moeten volgens Harbers hoog genoeg zijn om overtreding van het verbod te ontmoedigen. Het ministerie en de ILT zijn in gesprek met het Openbaar Ministerie om de boetes te verhogen.
Het toezicht op varend ontgassen zal na 1 juli intensiveren, kondigt Harbers aan: “De ILT zal extra inspecteurs inzetten en krijgt de beschikking over mobiele e-noses die ingezet kunnen worden op plaatsen waar nu geen e-noses langs de vaarweg staan. Per 1 juli zijn echter niet alle punten gerealiseerd die de ILT in haar handhaafbaarheids-, uitvoerbaarheids- en fraudebestendigheidstoets (HUF-toets) heeft benoemd.” Er wordt stapsgewijs toegewerkt naar “een adequate handhaving”.
“Het verbod zal komende jaren worden uitgebreid en steeds meer stoffen omvatten”, kijkt Harbers vooruit. “Tegelijkertijd breidt de ILT de handhaving uit, bijvoorbeeld door gebruik te maken van meer e-noses langs de vaarweg. Voorts werkt het ministerie en de ILT samen met andere diensten die een handhavingstaak hebben zoals de Politie en Rijkswaterstaat.”