- Advertentie -
- Advertentie -
HomeCommuniceren via Trackpilot kan scheepvaart veiliger maken

Communiceren via Trackpilot kan scheepvaart veiliger maken

- Advertentie -

Delen

Via de trackpilot je vaarroute (intentie) delen met andere schepen werkt in de praktijk, zo werd woensdag 15 oktober aangetoond tijdens demonstraties op de Nieuwe Maas. Volgens de initiatiefnemers kan het de scheepvaart veiliger maken.

Nederland zet een nieuwe stap richting slimme scheepvaart, vindt Rijkswaterstaat. Die dienst trekt de kar bij het intenties delen. In Rotterdam demonstreerde Rijkswaterstaat samen met Havenbedrijf Rotterdam, kennisinstellingen en producenten van trackpilots hoe binnenvaartschepen hun voorgenomen vaarroute live kunnen delen met elkaar en met de wal.

Trackpilot

Het evenement ‘When ships talk’ vormde de afronding van het project Intenties Delen, waarin Rijkswaterstaat en diverse partners samenwerkten aan een nieuwe vorm van scheepscommunicatie. Directeur-generaal Martin Wijnen van Rijkswaterstaat opende het evenement en wes op het belang van samenwerking tussen overheid en bedrijven om innovatie in de scheepvaart te versnellen. Ook het Havenbedrijf Rotterdam onderschreef de potentie van deze ontwikkeling, onder meer voor een betere doorstroming en veiligheid in de havens.

Tijdens de demonstratie voerden vier binnenvaartschepen twee scenario’s uit op de Nieuwe Maas, waarbij ze via hun trackpilot actuele informatie deelden met elkaar en met de verkeerscentrale over hun geplande koers. Dat maakte zichtbaar hoe digitale communicatie tussen schepen de kans op aanvaringen kan helpen verkleinen.

Op de ECDIS-kaart is aan de lijntjes te zien welke route de schepen van plan zijn te varen.t, trackpiolot

Standaard

Ongeveer 15 procent van de binnenvaartschepen beschikt inmiddels over een trackpilot, wat de weg vrijmaakt voor bredere toepassing van intenties delen in de komende jaren. Marktpartijen Argonics en Tresco/Periskal lieten met de demonstraties zien hoe hun systemen live informatie over de verwachte route uitwisselen, zodra de trackpilot aanstaat. Dat maakt het mogelijk om schepen tijdig te waarschuwen voor een mogelijke aanvaring. Ook verkeerscentrales en loodsen kunnen deze informatie gebruiken.

Dankzij het initiatief van Rijkswaterstaat is er een standaard gekomen; door de samenwerking werd het mogelijk om intenties te delen tussen systemen van verschillende leveranciers. Informatie van een binnenschip dat vaart met een trackpilot van Argonics is nu ook beschikbaar op ECDIS-systemen van Tresco en Periskal en vice versa. Ook Shipping Technology is bij het project betrokken.

Voor de projectpartners is de geslaagde demonstratie meer dan een experiment. intenties delen is volgens hen een concrete stap richting een toekomst waarin schepen slimmer, veiliger en duurzamer samenwerken. “Door kennis, data en technologie te verbinden, maakt Nederland de binnenvaart klaar voor de volgende generatie scheepvaart.” Aldus Rijkswaterstaat.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -