- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsJulianakanaal gaat al dicht op 12 augustus, mits Stuw Borgharen het weer...

Julianakanaal gaat al dicht op 12 augustus, mits Stuw Borgharen het weer doet

- Advertentie -

Delen

De drooglegging van het Julianakanaal wordt vrijwel zeker vervroegd naar 12 augustus. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer gezegd tijdens een debat over het Julianakanaal.

Harbers stemde in met een motie van Hidde Heutink (PVV), Olger van Dijk (NSC) en Peter de Groot (VVD) dat de stremming van de Limburgse hoofdvaarweg pas mag starten als Stuw Borgharen weer volledig functioneel is. Momenteel wordt de stuw gerepareerd.

Stuw Borgharen

Als er problemen zijn bij Stuw Borgharen bestaat de kans dat de keersluis Limmel moet sluiten; dan dreigen grote vertragingen op de omvaarroute te ontstaan. De motie werd door de Tweede Kamer unaniem aangenomen.

Keersluis Limmel heeft een cruciale rol in de omvaarroute. Als de stuw in Borgharen goed functioneert is de kans klein dat bij hoge waterafvoeren op de Maas de keersluis in Limmel in bedrijf moet komen en de scheepvaart alsnog stilvalt. In oktober begint juist het hoogwaterseizoen.

Rijkswaterstaat en aannemer Van den Herik willen de uitvoeringsperiode, en dus de stremming, zo kort mogelijk houden, meldt de vaarwegbeheerder op haar website. “Tijdens de hele uitvoeringsperiode zijn we afhankelijk van de weerssituatie en de beschikbaarheid van mens en materieel (wat in de huidige markt al enige tijd een uitdaging is).”

“Door het werk al in de (naar verwachting) drogere zomerperiode te starten, zijn de omstandigheden het gunstigst om de doorlooptijd zo kort mogelijk te laten zijn. Hiermee geven we invulling aan de indringende wens van de omgeving. Daarnaast beëindigen we dan ook eerder de huidige onveilige situatie met de kapotte bouwkuip en het weglekken van kanaalwater naar de natuur in de nabije omgeving.”

Horrorscenario

De indieners van de motie gingen er nog vanuit dat het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht op 1 oktober droog zou worden gezet om het laatste traject van de verdieping en verbreding van de vaarweg uit te voeren.

De  motie was bedoeld als stok achter de deur, lichtte Heutink toe. “Om die omvaarroute bevaarbaar te blijven houden, want dat willen wij. We
hebben daar grote bedrijven zitten die gebruikmaken van het Julianakanaal. We hebben de binnenvaart die
gebruik maakt van het Julianakanaal. Als die moeten omvaren via de sluis van Limmel, dan wil je niet dat die sluis continu gestremd wordt.” Hij sprak van een “horrorscenario”.

Volgens minister Harbers liggen de werkzaamheden in Borgharen heel goed op stoom. “Ze lopen deze zomer nog, maar ze zijn dusdanig ver dat de stuw op 12 augustus zo hersteld zal zijn dat we dan al kunnen beginnen op het Julianakanaal. In ieder geval kan de waterstand in voldoende mate gereguleerd worden en is die omvaarroute beschikbaar.”

Tempo maken

Voor de hele klus zijn 150 werkbare dagen nodig. Dat betekent dat het
Julianakanaal minstens vijf maanden dicht gaat. Harbers: “Je kunt nooit helemaal precies uitrekenen wanneer het klaar is, want dat is bijvoorbeeld afhankelijk van de weersomstandig­heden. Maar door eerder te starten dan 1 oktober, kun je wel tempo maken. Zo is de verwachting als je gewoon de gemiddelde weerssituatie ziet.
Er wordt alles aan gedaan om daarmee ook het aantal van 150 werk­dagen naar beneden te brengen, zodat de werkzaamheden sneller klaar kunnen zijn.”

Harbers zei de motie als een aansporing te zien. Hij zei dat “de werkzaamheden alleen starten op 12 augustus indien na de komende acht weken de resterende werkzaamheden aan Borgharen dusdanig ver zijn dat dat daadwerkelijk kan”.

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Bijzonder dat de politiek een plan B nodig vind, geen oude schoenen vóórdat je nieuwe hebt gekocht. Maar dat een kanaal moet worden drooggelegd is mij niet helemaal duidelijk.
    Ik heb het A.R. Kanaal én het MLK zien verbreden en dat ging zonder droogleggingen. Er zou water weglekken naar het achterliggende land? Sla dan dáár de damwandplanken in de grond! Of is dat te simpel? Dit te samen met de overige stremmingen (door achterstallig onderhoud en kortzichtig beleid) maakt van iedere reis, een puzzeltocht.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -