- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKwaliteit stookolie moet beter; nog steeds chemisch afval bijgemengd

Kwaliteit stookolie moet beter; nog steeds chemisch afval bijgemengd

- Advertentie -

Delen

Nog steeds worden ongewenste schadelijke stoffen bijgemengd in stookolie. Dat blijkt uit een risicoanalyse door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

ILT keek naar de bijmenging van schadelijke afvalstoffen in stookolie voor zeeschepen. De inspectie stelt dat het voor een schone en veilige omgeving nodig is dat er aanvullende normen komen voor de brandstof. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat onderzoeken doen naar de introductie van kaders voor kwaliteit van stookolie.

Verstopte brandstoffilters

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft in samenspraak met de ILT en aan de hand van een enquête informatie uit de sector verzameld over de kwaliteit van stookolie. 69 procent van de leden hebben technische problemen gemeld met in Nederland geleverde stookolie, zoals verstopte brandstoffilters en vastlopende pompen. Ook spelen gezondheidsproblemen bij bemanningsleden, die hoofdpijn krijgen of onwel worden door de brandstofdampen. Uit) blijkt dat 15 procent van de geteste monsters stoffen bevat die niet uit raffinageprocessen komen, meldt ILT. “Dit wijst op bijmenging met schadelijke stoffen uit chemiebedrijven.”

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat schrijft aan de Tweede Kamer over een analyse van Veritas Petroleum Service (VPS). Dat onderzocht de kwaliteit van stookolie van een aantal grote zeehavens, zoals Singapore, Houston, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam. VPS doet ongeveer de helft van de tests die Nederlandse rederijen laten doen. Het bedrijf heeft in de afgelopen twee jaar in Nederland circa 3.600 monsters verder onderzocht op chemische stoffen. “Bij 15 procent zijn stoffen aangetroffen die niet uit raffinageprocessen komen. Dit bevestigt de bijmenging met stoffen uit chemiebedrijven in stookolie”, aldus Madlener.

Chemische stoffen

De Risicoanalyse stookolie door ILT bevestigt het gebruik van bijproducten en reststromen uit de (petro)chemische industrie om de restfracties van de olieraffinage te verdunnen. Dit wordt gebruikt als stookolie voor schepen. “De uitgevoerde onderzoeken tonen chemische stoffen in stookolie aan die niet in zulke hoge gehalten van nature te verwachten zijn als in een door raffinage uit ruwe olie geproduceerde stookolie.”

De ILT ziet risico’s bij de productie, distributie en toepassing van blendproducten. De inspectie concludeert dat aanvullende kwaliteitsnormen voor stookolie nodig zijn om bijmenging van schadelijke stoffen te voorkomen.

De ILT verwacht van bedrijven dat zij hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen om te voorkomen dat schadelijke stoffen in stookolie worden bijgemengd. Daarom zal de ILT met bedrijven uit de stookolieketen het gesprek aangaan. De dienst wil met de Belgische autoriteiten samenwerken om een internationaal gelijk speelveld te creëren. “Aangezien de Rotterdamse en Antwerpse haven op het gebied van brandstofproductie en -distributie nauw met elkaar verbonden zijn”, schrijft Madlener.

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -