Stichting VaarKracht gaat op 9 juli onder stoom met kankerpatiënten en kinderen op het ss Christiaan Brunings. Het is voor het eerst dat het Scheepvaartmuseum in Amsterdam de ketel voor het goede doel opstookt.
Stichting VaarKracht vaart nu al bijna tien jaar tochten met kankerpatiënten en hun naasten. “Ze kunnen genieten van een dag op het water, waardoor de zorgen voor even overboord gaan en om je ‘even een moment geen kankerpatiënt’ te voelen”, zegt Robbert Rust, directeur van Stichting Vaarkracht. Hij is samen met operationeel manager Baukje van Zaane het gezicht van de stichting.
“We zoeken doorlopend speciale schepen voor de vaartochten”, vertelt Rust. “Het moet iets speciaals zijn voor de gasten en mede daardoor een onvergetelijke gebeurtenis worden.”
Jaarlijks maken ze ongeveer veertig tochten. De patiënten en hun naasten
worden een dag lang helemaal vertroeteld. Rust heeft met zijn vrouw Lieke Idsinga, die ook werkzaam is voor de stichting, kanker van nabij meegemaakt; hij weet hoe gasten zich voelen en hoe goed zo’n uitstapje voor ze is.
Scheepvaartmuseum
De Christiaan Brunings is zo’n speciaal schip. Het is een stoomschip. Daar zijn er nog maar 25 van in Nederland. Voor het merendeel voormalig sleepboten, die nog op een stoommachine draaien.
Rust en Van Zaane kwamen in contact met de conservator van het Scheepvaartmuseum: Tim Streefkerk. Hij is tevens beheerder van het ss Christiaan Brunings.
Streefkerk besprak het verzoek om het schip in te zetten voor een tocht van Vaarkracht binnen het museum, waar direct enthousiast werd gereageerd. Het museum schakelde Angelique Bruijnesteijn in. De accountmanager evenementen van het Scheepvaartmuseum nam de organisatie op zich. Ze nam de mogelijkheden en onmogelijkheden door met het team van Vaarkracht. Van de indeling van de tafels tot de catering die het museum ook op zich neemt.
“Wij vinden het leuk om de tocht te faciliteren voor het goede doel. Dit is zo’n mooi initiatief dat we er graag aan meewerken.” Sponsoren, dat doet ook Slokker Vastgoed, dat de trip financieel mede mogelijk maakt.
Christiaan Brunings
“Het is uniek om op het IJ te varen met ss Christiaan Brunings.” Aldus Bruijnesteijn, die niet uitsluit uit dat de tocht later nog eens herhaald wordt. De Christiaan Brunings is varend erfgoed. Het museum redde het vaartuig in 1968 het van de sloop door de voormalige ijsbreker voor de schrootprijs van Domeinen te kopen.
De Christiaan Brunings deed ook nog jarenlang dienst als directieschip van Rijkswaterstaat. Het schip wordt nu onderhouden door vrijwilligers van het Scheepvaartmuseum, die er ook als bemanning mee varen. Er kunnen tot 90 passagiers aan boord.
Het museum heeft aandacht voor de milieu-impact van het stoken op kolen. Zo wordt de ketel deels voorverwarmd met een elektrische voorverwarmer die op de steiger staat. Zo hoeft de ketel niet volledig op kolen voorgestookt te worden.
Toch worden de gasten vooraf door Stichting VaarKracht gewaarschuwd als zij aan boord gaan: bij longklachten kan het niet zo fijn zijn als je toevallig in de rook komt te staan. “Als je slechte longen hebt, kan je de tocht beter overslaan”, zegt Rust.
Historische schepen
In het najaar staat een tocht op de planning met vier sleepboten van het Maritiem Museum Rotterdam. Dat past in de serie unieke, historische schepen die al eerder werden benut voor vaartochten. Zoals Piet Hein, het koninklijk jacht van Koningin Juliana, zeilschip De Eendracht en de Eemlijn (nu ook wel ‘de fietsboot’ genoemd) uit 1929 die als veerboot voer tussen Genemuiden naar Zwartsluis.
Doorlopend zoeken ze bij Stichting VaarKracht unieke schepen en schippers. Maar ook mensen die in hun naaste kring mensen met kanker kennen en zo’n uitstapje verdienen, mogen zich melden op www.vaarkracht.nl.