In het najaar van 2021 werden, sinds lange tijd, weer grote hoeveelheden suikerbieten uit Limburg per schip afgevoerd. Cosun Beet Company en binnenvaartcoƶperatie NPRC kijken terug op een geslaagde modal shift en bereiden op dit moment de campagne van dit najaar voor. Het doel daarbij is om nog eens 20 procent extra bieten over water af te voeren.
In de haven van Maastricht zal Lāortye naast de Zuid-Limburgse ook een deel van de Midden-Limburgse bieten overslaan. De bieten zullen worden gelost in het Brabantse Oudenbosch. De NPRC is gevraagd om een bietenvloot voor dit najaar samen te stellen. Evenals vorig jaar kunnen ook ondernemers die geen lid zijn van de coƶperatie deelnemen aan de bietencampagne.
Bietencampagne
Voor de aankomende bietencampagne vanuit Limburg is NPRC begonnen met het samenstellen van een vloot van tien of elf schepen. Deze schepen zullen in een vast schema pendelen tussen Maastricht en Oudenbosch. De bietencampagne start naar verwachting in de derde week van september en duurt, afhankelijk van de oogst, zeventien weken.
Bert van Strien, manager bevrachtingen bij NPRC Rotterdam: āDe suikerbieten zijn een ladingstroom die goed past bij de binnenvaart. We kunnen als sector trots zijn dat we na een succesvol eerste jaar, nu nog meer bieten via het water kunnen vervoeren. Het is vooral ook een compliment naar de ploeg van schepen die vorig jaar in nauwe samenwerking met de disponenten op kantoor bewezen dat de binnenvaart een betrouwbare partner is.ā
Vast vaarschema
āWe hebben na afloop van de campagne met de deelnemers aan de pendel een etentje georganiseerd om vanuit de praktijk ook te horen wat goed ging en beter kan voor dit jaarā, vervolgt Van Strien. āHet vaste en voorspelbare vaarschema gedurende de hele campagne werd door de ondernemers erg gewaardeerd. Vooral omdat je ver van tevoren wist waar je was en privĆ©-afspraken daardoor goed in te plannen waren.ā
Toch waren ook verbeteringen mogelijk: āTen opzichte van vorig jaar hebben we daarom het vaarschema iets aangepast, waardoor er meer ruimte ontstaat om gemiddeld Ć©Ć©n dag per week stil te kunnen liggen en toch anderhalve reis per week te doen. Tevens kunnen dit jaar ook zondaghouders deelnemen aan de campagne. Tot slot is er (beperkt) ruimte voor ondernemers die liever Ć©Ć©n reis per week doen. We willen hiermee inspelen op verschillende typen bedrijfsvoering.ā
Ook niet-leden kunnen meedoen
In overleg met haar leden heeft NPRC besloten om voor de vlootsamenstelling niet alleen binnen de coƶperatie te kijken naar geĆÆnteresseerden. CEO Femke Brenninkmeijer: āDe terugkeer van de bietencampagne naar de binnenvaart en het grotere volume is een geweldige kans voor de hele sector. Wij zijn van mening dat je bij zoān mooie opgave niet alleen naar je eigen organisatie moet kijken maar ook de hele sector de mogelijkheid moet bieden om te profiteren van deze nieuwe ladingstroom.ā
GeĆÆnteresseerde binnenvaartondernemers met schepen (van maximaal 86 x 10,50 meter) die deel willen nemen aan de bietencampagne kunnen voor informatie contact opnemen via de website van NPRC. NPRC en Cosun Beet company willen in juni inzichtelijk hebben hoe de vloot er voor campagne 2022 uit komt te zien.