- Advertentie -
- Advertentie -
HomeTegenvallende oogst: 50.000 ton minder over water tijdens bietencampagne

Tegenvallende oogst: 50.000 ton minder over water tijdens bietencampagne

- Advertentie -

Delen

Half september is de suikerbietencampagne begonnen. Cosun Beet Company laat dit jaar ongeveer 10 procent van de oogst over water vervoeren. Elf schepen van de NPRC voeren ruim 350.000 ton suikerbieten aan naar de suikerfabrieken. Dat is 50.000 ton minder dan vorig jaar.

Het was een nat en daardoor uitdagend teeltseizoen. De suikerfabrieken verwachten een lagere opbrengst dan vorig jaar en dus een kortere campagnetijd. De eerste suikerbieten zijn inmiddels verwerkt in de twee fabrieken: in Dinteloord (Noord-Brabant) en Hoogkerk (Groningen). Cosun Beet Company regelt de campagne, die naar verwachting 127 dagen gaat duren. Dat is elf dagen korten dan vorig jaar.

Door de natte weersomstandigheden in het voorjaar nam de zaaitijd in sommige regio’s niet de gebruikelijke drie weken, maar ruim drie maanden in beslag. De verschillen per regio zijn daardoor groter dan in de afgelopen twintig jaar, zo laat een woordvoerder van Cosun weten. Gemiddeld is de te verwachte opbrengst 79 ton bieten per hectare. Dat is lager dan het 5-jarig gemiddelde: 85 ton.

Albertkanaal

De verwerkingscapaciteit ligt op ruim 28.000 ton per dag. De bieten worden nu vanuit alle gebieden aangevoerd. Dagelijks brengen vrachtauto’s ladingen suikerbieten van de Limburgse velden naar de Ankerkade in de Beatrixhaven in Maastricht. Daar worden ze gelost in binnenvaartschepen, die via het Albertkanaal naar de haven van Oudenbosch varen.

De NPRC en de deelnemende binnenvaartondernemers zijn samen met overslagbedrijf L’Ortye uit Maastricht en Wagemakers Transportbedrijf verantwoordelijk voor 350.000 ton suikerbieten. Er varen negen schepen in het zuiden, van Maastricht naar Oudenbosch – en uiteindelijk per truck naar Dinteloord – en twee schepen in het noorden, van Texel naar Vierverlaten.

Vooral de zuidelijke campagne kent dit jaar extra uitdagingen, met bijvoorbeeld de stremming van het Julianakanaal en de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding op het Albertkanaal in Vlaanderen. “Via het Albertkanaal is onze vaste route naar Dinteloord. Wij ondervinden niet veel last van de stremming van het Julianakanaal”, laat een woordvoerder van L’Ortye weten.

Minder uitstoot

Opnieuw werkt Cosun Beet Company aan de reductie van zijn ecologische footprint. Dat lukte onder meer door in de drie voorbije campagnes in totaal ruim 40.000 bietenwagens minder over de weg te sturen. De aanvoer per binnenschip neemt een steeds prominentere plaats in bij het bietentransport. Doel is niet alleen de CO2-uitstoot van het vervoer en de fabrieken in 2030 met de helft te hebben verlaagd ten opzichte van 2018, ook het ontlasten van de wegen in Zuid-Nederland speelt een voorname rol.

De jaarlijkse suikerbietencampagne is een van de grootste logistieke operaties van Nederland. In de subcirkel Logistiek van de Groene Cirkel Circulaire Suikerbietenketen realiseerde Cosun met zijn partners de grootste modal shift van de weg naar het water. Na een succesvolle pilot in 2020, vervoerden ze in de campagne van vorig jaar 400.000 ton bieten. Het schrappen van vrachtwagenritten betekende 20 procent reductie van CO2-uitstoot en minder verkeersdruk op de wegen.

De komende jaren wordt de modal shift steeds verder uitgebreid, zo is de bedoeling. Cosun ziet veel voordelen. . In het zuiden van het land hebben we het vervoer over water inmiddels geïntensiveerd”, zegt directeur Huijsmans.

Modal shift betekent voor de coöperatie de garantie op doorlopende aanvoer van bieten in de campagneperiode. “Voor een vrachtauto heb je drie chauffeurs nodig en goede chauffeurs liggen niet voor het oprapen.”

Door Noud van der Zee

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -