- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSchip met Nedertarwe vaart op biobrandstof HVO100

Schip met Nedertarwe vaart op biobrandstof HVO100

- Advertentie -

Delen

Voedingsmiddelenbedrijf Royal Koopmans (‘pioniers in graan’) heeft voor het eerst Nedertarwe laten vervoeren met een binnenschip dat vaart op biobrandstof HVO100. Het gaat om motorschip Sympathie van Eric en Mèlanie van Dam, die zijn aangesloten bij NPRC.

Royal Koopmans en NPRC spreken van “een historische stap naar een duurzamere toekomst (…) Deze mijlpaal markeert niet alleen een revolutionaire verschuiving in de scheepvaartsector, maar ook in de voedselproductie, waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt.”

Duurzame voedselketen

De overstap is mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking in de graanketen: naast Royal Koopmans, NPRC en Vof Sympathie Shipping zijn brandstofleverancier Reinplus Fiwado Bunker (onderdeel van VARO Energy) en graancollecteur CZAV betrokken.

Dirk Lodewijk, CEO van Royal Koopmans, wijst op het belang van deze samenwerking: “Royal Koopmans neemt het voortouw door haar partners in de keten te verbinden op basis van een gedeelde visie en intrinsieke motivatie. Daar horen de schippers ook bij. Hiermee bedienen we een steeds groter wordende groep consumenten die kiezen voor merken en producten waarin een transparante en duurzame voedselketen zichtbaar en tastbaar wordt.”


Wat is Nedertarwe?

Nedertarwe is graan afkomstig van Nederlandse bodem en duurzaam geteeld door vooruitstrevende boeren. Door vakmanschap en passie te combineren met topkwaliteit voedingsingrediënten wil Royal Koopmans bijdragen aan het verbeteren van biodiversiteit, bodemgezondheid en het reduceren van de milieueffecten en CO2-uitstoot. Het vervoer op HVO100 sluit daarop aan.


HVO100

De keuze voor HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) als biobrandstof biedt een CO2-reductie van meer dan 85 procent ten opzichte van conventionele diesel. De biobrandstof is vervaardigd uit plantaardige restoliën en vetten of gebruikt frituurvet en draagt zo bij aan een schonere en duurzamere logistieke sector.

Commercial Development Manager Robert van Vliet van NPRC spreekt van een innovatieve stap: “NPRC werkt samen met ketenpartners en aangesloten binnenvaartondernemers aan duurzame oplossingen in zero-emissie vervoer over water. Dit zijn oplossingen gericht op de lange termijn. De grootste klapper die op korte termijn al gemaakt kan worden is het varen op biobrandstoffen als HVO.”

Schonere binnenvaart

“Dit initiatief laat zien hoe Royal Koopmans vooroploopt en partijen langs de keten samenbrengt”, vindt Ben van Kol, directeur Bunkering bij VARO Energy. “Op deze manier effenen we gezamenlijk het pad richting een groenere en schonere binnenvaart. Het sluit perfect aan bij onze ambitie en doelstellingen als VARO Energy om de energietransitiepartner te zijn door het leveren van energie-oplossingen met lage of geen CO2-emissies.”

Door te varen op HVO100 bespaart het totale Nedertarwe-transport per schip 44.363 kilo CO2. Dit initiatief draagt bij aan de ambitie om CO₂-reductie in de binnenvaart te realiseren en in 2050 emissieloos en klimaatneutraal te zijn. Dat is afgesproken in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -