Duurzame initiatieven in de binnenvaart

0

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker om de aarde ook voor de volgende generaties leefbaar te houden. Daarom komen er ook steeds meer groene initiatieven in de binnenvaart. Op dit moment is de Nederlandse transportsector verantwoordelijk voor 21 procent van de CO2-uitstoot in Nederland. Hiervan neemt de binnenvaart 5 procent van voor zijn rekening. Als een consument duurzamere energie wil, gaat hij energie vergelijken. Voor de binnenvaart is het natuurlijk niet zo eenvoudig.

Verwisselbare batterijcontainers met groene stroom

Zero Emission Services (ZES) werkt aan een netwerk van laadstations voor binnenvaartschepen. Verwisselbare batterijcontainers met groene stroom moeten ervoor zorgen dat schepen niet uren hoeven op de laden. Ook is het de bedoeling dat de scheepseigenaren deze duurzame batterijcontainers kunnen huren in plaats van dat ze zelf moeten investeren.

Energieleverancier ENGIE levert de groene stroom, Wärtsilä de scheepstechniek en batterijen en ING zal de financiële afwikkeling voor zijn rekening nemen. Binnenvaartschip de Alphenaar (Heineken) zal als eerste schip op deze batterijen gaan varen. Het schip vervoert bier van Zoeterwoude naar Moerdijk. In 2021 moeten er nog vijf schepen bij komen. Het eerste wissel- en oplaadstation van ZES komt in Alphen aan de Rijn. Uiteindelijk zullen er in totaal 20 laadplekken komen.

Subsidie voor waterstofproject binnenvaart

Het samenwerkingsverband RH2INE (bestaande uit onder andere Havenbedrijf Rotterdam) heeft van de Europese Commissie 0,5 miljoen euro subsidie gekregen voor onderzoek naar het laten varen van de binnenvaart op waterstof. Met als doel om in 2024 minimaal 10 schepen op waterstof te laten varen op de belangrijkste handelsroutes tussen de Rotterdamse haven en Keulen, de Rijn-Alpencorridor.

Er zullen op deze route drie waterstofvulstations worden gemaakt, met als uiteindelijke doelstelling om in 2050 de route te hebben uitgebreid tot aan Genua. Dit duurzame plan sluit naadloos aan bij de doelstellingen van Brussel in de zoektocht naar alternatieve brandstoffen.

Walstroom in plaats van generator

In 2050 moet de CO2-uitstoot in vergelijking met 2008 met 50 procent zijn afgenomen. Om deze doelstelling te kunnen bereiken, is het belangrijk dat de binnenvaart gebruik gaat maken van walstroom. Walstroom houdt in dat het schip gebruikmaakt van een aansluiting op het elektriciteitsnet van de wal. Ze kunnen dan de motoren van het schip uitschakelen. Dit zorgt voor een schonere lucht en minder CO2-uitstoot, want generatoren zijn ontzettend belastend voor het milieu. Bovendien heeft de omgeving en bemanning zelf ook geen last meer van het geluid van draaiende generatoren en stankoverlast.

Uiteraard is het wel belangrijk dat de haven gebruik maakt van groene stroom. Dat is energie die is opgewekt met behulp van schone, onuitputtelijke bronnen zoals bijvoorbeeld zonne- en windenergie. In het Rotterdamse Calandkanaal zal dit jaar nog een walstroominstallatie geplaatst worden. Dit is een initiatief van onder andere Havenbedrijf Rotterdam en Eneco.

(INGEZONDEN MEDEDELING) 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.