Friesland bouwt duurzaam inspectieschip

1
Gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder verrichtte de officiële handeling bij de kiellegging. (foto Provincie Friesland)

Woensdag 2 september is de basis gelegd voor de bouw van een nieuw inspectievaartuig voor Provincie Friesland. Bij Scheepswerf Talsma in Franeker verzorgde gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder een onderdeel van de kiellegging van het schip. Het gaat om een volledig elektrisch schip van ruim 15 meter.

Een aanwinst voor op het Friese vaarwater. Wat duurzaamheid en circulariteit betreft wordt dit een zeer eigentijds schip”, aldus Fokkens-Kelder. In de zomer van 2021 komt de nieuwe PW10 in de vaart.

Elektrische voortstuwing

­­­Het schip kan CO2-neutraal varen door de elektrische voorstuwing die mogelijk is door een groot pakket batterijen. De accu’s worden ’s nachts met groene stroom bijgeladen. Daarnaast komen er tien zonnepanelen op het dak van de stuurhut. Het vaartuig zal geschikt zijn om eventueel in de toekomst eventueel over te schakelen op waterstofaandrijving.

Een warmtepomp regelt het klimaat in de stuurhut. Zelfs in de winter onttrekt de pomp warmte aan het oppervlaktewater. Twee energiebuffervaten zorgen voor de opslag van het verwarmde water.

Bamboe

De toegepaste materialen van het schip zijn zoveel mogelijk op basis van duurzaamheid geselecteerd. Er is gekozen voor een casco van staal omdat de CO2-footprint lager is dan van bijvoorbeeld aluminium. Voor het leidingwerk wordt recyclebaar kunststof toegepast.

Voor het interieur en de vloeren is aftimmeren met bamboe een duurzame keuze. Bamboe is een zeer snelgroeiende grassoort, die grote hoeveelheden CO2 vastlegt en 35 procent meer zuurstof afgeeft. Voor de bekleding worden ecologische materialen gebruikt en voor het plafond recyclebaar plastic van petflessen.

Fries product

Het ontwerp van de nieuwe PW10 is gemaakt door Vripack uit Sneek. De Franker scheepswerf Talsma is in april begonnen met de bouw.

“Het is geweldig dat een Friese werf dit innovatieve schip mag bouwen. Naast directe werkgelegenheid voor ons kan deze opdracht een spin-off zijn voor toekomstige projecten”, zegt Gerard Cnossen van Scheepswerf Talsma.

Provincie Friesland gaat het vaartuig onder andere gebruiken voor inspectie, handhaving en scheepvaartbegeleiding. Daarnaast is het schip inzetbaar tijdens watersportevenementen en bij calamiteiten.

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Is het vaartuig ook geschikt voor calamiteiten brand e.d en ook geschikt om isj te breken zou zeggen dit hoort ook bij standaard eisen van een innovatief schip?

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.