Draai de voorgenomen maatregel terug dat de nieuwbouweisen uit het ROSR ook voor schepen van vóór 1976 gaan gelden en voorkom zo dat een groot deel van de schepen tot 1.500 ton in Europa verdwijnt. Met die boodschap gaat de ASV op 24 januari op bezoek bij de Europese Commissie, samen met verladersorganisatie evofenedex en verzekeraar EOC.
Woordvoerder Sunniva Fluitsma is uitgenodigd door Daniela Rosca van Directoraat-Generaal Mobiliteit en Vervoer (DG MOVE). Zij is daar hoofd van de afdeling Havens en Binnenvaart.
Moord en brand
Fluitsma klopte vorig jaar – opnieuw – bij de Europese Commissie aan. Ze stuurde Daniela Rosca een brief met een noodkreet: om alles in het werk te stellen om de schepen tot 1.500 ton die nog over zijn, te behouden.
Als aanleiding greep ze het langdurig lage water van afgelopen zomer aan. “Toen iedereen moord en brand schreeuwde wegens het tekort aan scheepsruimte”, vertelt de woordvoerder. Dan zijn alle schepen nodig om bevoorrading van fabrieken op peil te kunnen houden en om te voorkomen dat er lading naar de weg verdwijnt. “De overheid kan wel zeggen dat ze een modal shift naar het water wil, maar daar komt niets van terecht als de helft van de vloot verdwijnt.”
Onderschat
Fluitsma bekent: “Ik heb geen idee of we er veel mee gaan bereiken. Omdat ik niet weet hoeveel Europa te zeggen heeft over de Centrale Commissie voor de Rijnvaart.”
“Jaren geleden hebben we ook ons best gedaan richting Brussel. Na gesprekken met de toenmalige verantwoordelijke ambtenaar, Dimitrios Theologitis, hadden we het helemaal voor elkaar: ze vonden dat we gelijk hadden. Hij zei dat het goed zou komen. Maar het kwam niet goed. Kennelijk had hij de macht van de CCR onderschat… of zijn eigen macht overschat.”
Niet haalbaar
De ASV vraagt de Europese Commissie om in ieder geval de nieuwbouweisen uit het (het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn van de CCR alleen te laten gelden bij nieuw-, om- en verbouw van een schip. “Dus terug naar hoe het was. Wat nu gaat gelden, daar kan geen enkel ouder schip aan voldoen. Het enige dat oud is aan die schepen is het jaartal van het casco. Dit ijzer is vaak beter dan van de casco’s die uit China komen.”
De strengere technische voorschriften zijn op oudere, kleine schepen helemaal niet te realiseren of onbetaalbaar, zo betoogt de ASV al jaren. Ze zijn echter één op één overgenomen door het ESTRIN (de regels vanuit de Europese Commissie, red.) zonder ze te toetsen op nut en noodzaak, vindt de schippersvereniging.
“Schrap ROSR-nieuwbouweisen voor bestaande schepen”
Kaalslag
Argumenten dat de regels nodig zijn voor het milieu en de veiligheid, slaan nergens op, aldus Fluitsma. “We willen helemaal niet afdingen op allerlei veiligheidseisen die ook nog op ons afkomen. Maar rare eisen als een hoger plafond, bredere deuren en bredere gangboorden… daar wordt het niet veiliger van, en ze zijn echt onmogelijk.”
Daarmee veroorzaken de strenge regels een kaalslag, stelt ze. “Op een belangrijk deel van de binnenvaartvloot. We hebben het over 3.000 schepen. Dat heeft
gevolgen voor de diversiteit van de volledige vloot. Daarom ga ik de 24e ook niet alleen naar Brussel. Ik heb evofenedex en EOC gevraagd mee te gaan. Evofenedex vertegenwoordigt een belangrijk deel van het bedrijfsleven en daar zijn ze bij de
Europese Commissie toch vaak gevoeliger voor. Bij EOC zit de expertise. Ik kan wel zeggen dat die voorschriften niet haalbaar zijn voor schepen van vóór 1976 (waarvoor de bestaande ontheffing vervalt, red), maar als de technische experts dat vertellen, weegt het zwaarder. Beide organisaties waren gelukkig meteen bereid om mee te gaan.”
Macht
Ook een ASV-lid, eigenaar van vijf schepen die vóór 1976 zijn gebouwd, gaat mee. “Die schepen zijn om door een ringetje te halen, maar die kunnen geen van alle aan de nieuwbouweisen van het ROSR voldoen.”
Fluitsma heeft goede hoop gehoor te krijgen bij Daniela Rosca en haar collega’s. “Het grote probleem is: hoe krijgen we de CCR om? Heeft Europa de macht om de CCR tot de orde te roepen? Want daar zit de kracht en zij willen absoluut niet dat dit veranderd wordt. Net als de Rijnvaartcommissarissen…”
Fluitsma omschrijft de situatie als ‘kafkaësk’. “Ik roep dit al negentien jaar. Ze hebben gedacht dat de oude kleine schepen door nieuwe kleine schepen vervangen zouden worden. Maar dat gebeurt dus niet. Hoe milieubewust zou het trouwens zijn als je al die prima bestaande schepen gaat slopen en nieuwe gaat bouwen?”
Lees ook: Duitsland onderzoekt subsidie voor nieuwe kleine schepen
Ze hebben zich een comfortabele positie opgebouwd bij de CCR: We weten allemaal, dat de aanscherping van de technische eisen uit de koker van de CCR komt. Vervolgens moest er een Europees toepasbare versie komen. Dat werd Estrin, waar de eisen zo goed als één op één van de CCR werden overgenomen, omdat dáár de deskundingheid zat. Vervolgens zegt mevr. Lucia Luyten (CCR) nu in het persinterview, dat we voor die eisen niet bij de CCR moeten zijn, omdat ze overgenomen zijn uit de Europese richtlijn (Estrin). Dus ga nu maar eens juridisch uitvechten, wie waarover gaat! Maar gelukkig hoeft de ASV deze keer niet alleen naar Brussel. Succes!
Wij zijn en reparatiewerf met juist veel ervaring met schepen in deze vlootrange. Het gaan toepassen van deze regels voor schepen van vóór 1976 houdt in feite een koude sanering in. Het aanpassen van schepen aan deze “nieuwbouw”regels brengt zoveel kosten met zich mee dat dit in bijna alle gevallen naast praktisch niet uitvoerbaar ook economisch niet verantwoord is.
De intentie van minder vervoer over de weg zal betekenen meer vervoer over water en zal dus ook met deze range van schepen moeten plaatsvinden !