Prominente rol voor schepen bij nieuwe XXL-stadshub in Amsterdam

0
Er is 360 meter kade. (foto E.J.Bruinekool Fotografie)

CTPark Amsterdam City is de eerste XXL-stadshub van Nederland. In de toekomstige stadslogistiek is een prominente rol weggelegd voor vervoer over water in het gebruik van het gebouw in de Carel Reynierszhaven.

Dat is uniek gelegen aan het water, dicht bij uitvalswegen en het centrum van de hoofdstad. Er is 360 meter laad- en loskade met een containerkraan voor schepen.

CTPark Amsterdam City heeft een multifunctioneel gebouw met alle mogelijke voorzieningen en vergunningen en een compleet aangepaste transportinfrastructuur. “Gebruikers uit de hele breedte van de voorzieningen die de stad nodig heeft, van de foodsector, horeca, e-commerce tot de bouwsector, kunnen er terecht”, vermelden de initiatiefnemers op de website (www.ctparkamsterdamcity.nl).

XXL

De 125.000 vierkante meter opslagruimte over twee verdiepingen is flexibel in te richten: met koel- en vriesruimte, ADR-ruimte, zelfs lithium-ion-accuopslag behoort tot de mogelijkheden. Het pand is later, bij groei, met 80.000 vierkante meter uit te breiden. De cityhub brengt goederen snel en emissievrij per elektrische vrachtwagen, bus, auto, fiets of schip naar hartje Amsterdam. Over water is het centrum van Amsterdam in zeven minuten bereikbaar.

Kortom: een uniek verzamelpunt voor effectief, emissievrij samenwerkende bedrijven met transport naar de binnenstad. “Dit kan zeker ook per elektrische boot door de grachten”, zegt Robert Tiemens, makelaar en leasing manager namens CTP, zelf werkzaam vanuit Industrial real estate partners.

Het complex is volledig zelfvoorzienend qua energiehuishouding. Stroom wordt opgewekt via 16.000 zonnepanelen en tien windturbines. Ook accu’s komen er zodat de zelf opgewekte stroom opgeslagen en later gebruikt kan worden. Voor elektrische auto’s, busjes en vrachtwagens zijn er twaalf snellaadplaatsen op het buitenterrein, naast de 200 laadpunten in de twee gestapelde ringen met parkeerplaatsen om het gebouw heen, waar in totaal 1.600 voertuigen kunnen parkeren.

Op de kade komen voor schepen ook oplaadpunten. Door de vijf liftschachten is het gebouw op meerdere plaatsen toegankelijk, en er is hoogwaardige kantoorruimte in twee lagen op het dak van het warehouse.

Elektrische ‘canal cruiser’

“Over de elektrische vaartuigen die Amsterdam gaan bevoorraden wordt nog nagedacht. Gaan we samenwerken met een partner of laten we zelf schepen bouwen”, zegt Tiemens. Er zijn al vergevorderde plannen voor een elektrische canal cruiser. Er zijn verschillende opties: lossen in Amsterdam met kranen of gebruikmaken van rolcontainers die op en van de schepen af kunnen rijden. Het worden in ieder geval lage schepen zoals ze voor de rondvaart in de hoofdstad in gebruik zijn. Zo is de gehele grachtengordel bereikbaar.

Op detail ingaan op de schepen wil Tiemens niet: “Dat houden wij nog even onder ons. Later meer daarover. De oplossing zit in de boot om op een eenvoudige manier aan de gracht te kunnen lossen en laden.”

Maar dat er bevoorradingsvracht­schepen in de grachten zullen gaan varen, is zeker voor de toekomst. “Het ontlast het wegverkeer in Amsterdam.”

Maar dat er bevoorradingsvracht­schepen in de grachten zullen gaan varen, staat vast voor Robert Tiemens. “Het ontlast het wegverkeer in Amsterdam.” (foto E.J.Bruinekool Fotografie)

Losplaatsen langs de grachten

Er wordt al geruime tijd met de gemeente gesproken over losplaatsen langs de grachten. Just in time levering is het uitgangspunt, net als voor de vrachtwagens en de elektrische bakfiets vanuit de multimodale cityhub.

Ook reguliere schepen kunnen bij CTPark Amsterdam City goederen brengen en halen, ook per container. Containers lossen en in de toekomst mogelijk zelfs mensen halen en brengen met boten naar de stad, behoort ook tot de diensten. “Amsterdam is een uitgelezen stad om via de waterwegen de stad te bevoorraden. Varen de schepen eenmaal dan gaan de bedrijven in onze cityhub er gegarandeerd gebruik van maken.”

Elke ondernemer aan of nabij water in de regio kan zo alles multimodaal laten aanvoeren. De te verwachten hoeveelheden goederen over water is nu nog niet goed in te schatten. “We willen een ecosysteem creëren waarbij alle partijen vanuit CTPark Amsterdam City ook in transport gaan samenwerken.”

Een keer minder varen of rijden is al winst voor de luchtkwaliteit, net als economisch effectiever plannen. Samenwerken is belangrijk om minder kilometers te maken.

Containers

“Wij willen de juiste partijen in CTPark Amsterdam City hebben. Bouwlogistiek is anders dan pakketjes bezorgen. Een doos spijkers kan per fiets of bakfiets naar een bouwplaats gebracht worden en pallets en stenen per schip of wagen. Materiaal is bepalend voor het soort transport, net als de locatie waar het bezorgd wordt. Er zijn niet voor niets grote bakfietsliften gemaakt in het gebouw. Fietsers kunnen zonder ook maar één grote kruising tegen te komen de stad in fietsen.”

“Daarnaast hebben we niet voor niets een grote kade aangelegd, de maximale diepgang voor schepen is bijna 5 meter. Binnenvaartcontainerschepen kunnen hier dus afmeren, laden en lossen.”

Containers kunnen een enorme kostenbesparing voor bedrijven opleveren, aldus Tiemens. “Als je rechtstreeks hier containers kan lossen zijn je goederen meteen in het distributiecentrum.” De kosten voor de kade waren best hoog, vertelt hij, maar de voordelen van de kade zijn groot voor CTPark Amsterdam City. “We verwachten enorm veel van containers omdat dit een van de weinige distributiecentra is waar je direct op het terrein containers kan lossen”, stelt Tiemens. Hij noemt het een win-winsituatie voor de gevestigde bedrijven. “Vanuit de hele wereld kun je producten hier laten bezorgen.”

Bij de bouw van CTPark Amsterdam City is ook aan de doorgaande scheepvaart gedacht. Het zicht naar het Noordzeekanaal mocht niet belemmerd worden door een gebouw. Daarom is er een royale fly-over gemaakt voor de parkeerplaatsen, die zich op palen rond het gebouw bevinden. Schippers kunnen zo onbelemmerd onder het pand doorkijken en hebben vrij zicht.

tekst: Evert Bruinekool

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.