- Advertentie -
- Advertentie -
HomeVerladers komen in Den Haag op voor de binnenvaart

Verladers komen in Den Haag op voor de binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Evofenedex heeft de Tweede Kamer om steun gevraagd voor een sterke en duurzame binnenvaart. De belangenorganisatie van het verladend en exporterend bedrijfsleven deed dat daags voor het commissiedebat Maritiem op donderdag 12 juni, dat als gevolg van de kabinetsval schriftelijk werd afgedaan.

“De binnenvaartsector is een belangrijke schakel in de logistieke ketens van het Nederlandse bedrijfsleven, maar staat onder druk door hoge verduurzamingskosten, minder betrouwbare vaarwegen en verstoringen in de havens”, schrijft evofenedex op haar website.  “Vervoer over water verlaagt de druk op de wegen, vermindert de uitstoot en verbetert de bereikbaarheid van economische regio’s, zoals het gebied rond Rotterdam.”

Vorige week vroeg de organisatie ook al om maatregelen tegen oplopende wachttijden in de zeehavens. Die zouden de Nederlandse export in problemen brengen. In Rotterdam zouden binnenvaartschepen steeds langer stil liggen doordat ze moeten wachten op de afhandeling van zeeschepen die voorrang krijgen.

Belang

De verladers hebben zelf belang bij een gezonde binnenvaart. Het uiteindelijke doel is vervoer over water dat duurzaam, betrouwbaar en efficiënt is. “Alleen zo blijft deze modaliteit een sterke en onmisbare schakel in de Nederlandse logistiek, waarop verladers kunnen vertrouwen.”

De binnenvaartsector zit midden in een grote transitie, licht evofenedex toe dat de extra steun verantwoord en dringend gewenst is. “Er is veel nodig om de binnenvaart duurzamer te maken: nieuwe technieken, schone brandstoffen en aanpassingen aan schepen. Dit vraagt forse investeringen, terwijl nog onzeker is welke oplossingen op lange termijn het beste werken. Dit brengt risico’s mee voor ondernemers.”

Betrouwbare vaarwegen

“Zonder gerichte steun dreigt meer transport via de weg, met extra files, hogere uitstoot en minder betrouwbare leveringen als gevolg. Daarom roepen wij de politiek op om tijdens het debat duidelijk te maken dat zij verduurzaming van de binnenvaart belangrijk vindt, en om gemaakte afspraken samen met de sector snel en goed uit te voeren.”

Evofenedex wijst ook op het belang van betrouwbare vaarwegen. “Storingen aan bruggen en sluizen, vaak door achterstallig onderhoud, veroorzaken vertragingen. Daardoor komt lading later aan of moet soms zelfs worden teruggestuurd. We vragen het ministerie om deze gevolgen serieus mee te wegen en ervoor te zorgen dat problemen sneller worden opgelost.”

Zorgen om familiebedrijf

Diverse politieke partijen bleken zich in het schriftelijk debat ook zorgen te maken. De NSC-fractie had waarschijnlijk het recente onderzoek naar (bedreigingen voor) familiebedrijven gelezen en noemde het “van groot belang dat het Rijk zuinig is op de familiebedrijven die zich bevinden in de binnenvaartsector”.

Volgens de NSC-Kamerleden is het behoud van “ligplaatsen, woon- en parkeervoorzieningen en opleidingsmogelijkheden langs de kust essentieel is voor de bestaanszekerheid van familiebedrijven in de binnenvaart.” NSC vroeg de minister of er onvoldoende subsidie beschikbaar is om te voldoen aan Europese richtlijnen en milieueisen.

Kleine schepen

Ook coalitiepartner BBB signaleert dat de “binnenvaartsector wordt geconfronteerd met enorme verduurzamingskosten en lange terugverdientijden, waarbij het bedrijfsleven aangeeft dat de benodigde ondersteuning uitblijft”. De BBB-fractie stelt dat het aantal storingen aan bruggen en sluizen de afgelopen jaren fors is toegenomen, met directe gevolgen voor de logistieke ketens.

De BBB-fractie ziet dat “kleine binnenvaartschepen, essentieel voor fijnmazige distributie naar onder meer landbouwgebieden, onder druk staan door technische eisen en investeringslasten.” Ze willen dat de minister in overleg met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart en de Europese Commissie, actie onderneemt en maatwerkoplossingen onderzoekt om de diversiteit van de vloot te behouden. Ook de SGP wil maatregelen om kleine schepen (tot 86 meter) te behoeden voor de sloop.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -