‘Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf’, stelt Ingelise de Boer van de Europese Commissie. Ze wil benadrukken dat de oorsprong van die regels niet in Brussel ligt. Een binnenvaartschipper die wegens een te hoge BMI werd afgekeurd, uitte onlangs zijn onvrede in de media.
De regels waarover het gaat bestaan al sinds 2019 en zijn sinds januari 2022 van kracht in alle EU-landen. Ze zijn opgesteld door het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI), een instantie van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Die staat los van de Europese Unie.
“Zij spreken in internationaal overleg af wat nodig is om het verkeer op binnenwateren veilig te houden”, aldus woordvoerster De Boer. Medische geschiktheid is daar een belangrijk onderdeel van. “Iemand die verantwoordelijk is voor passagiers, moet in geval van een noodsituatie mensenlevens kunnen redden.”
Ongeschikt
Bij een BMI van boven de 40 moet een arts een schipper (tijdelijk) ongeschikt verklaren. De norm is gebaseerd op internationale regels voor zeevarenden. Volgens De Boer is het belangrijk dat mensen op Europese binnenwateren “beschikken over de benodigde kennis en vaardigheden”.
Het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI) is opgericht door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, een instantie die los staat van de Europese Unie. De normen zijn vervolgens opgenomen in de richtlijn over vereisten voor beroepen in de binnenvaart, waardoor ze van toepassing zijn op iedereen werkzaam in binnenvaartsector in de EU.